Warner Bros Japan kritiserar vad de kallar ”extremt beklagliga” #Barbenheimer-tweets som delas av det amerikanska moderbolaget, meddelar The Guardian. ”Eftersom filmerna Barbie och Oppenheimer båda släpptes i USA den 21 juli finns det en rörelse som drivs av utländska fans om att se dem tillsammans (#Barbenheimer). Vi anser att reaktionen från det officiella amerikanska kontot för filmen Barbie är extremt beklaglig.”
Uttalandet kom efter att Twitter-kontot för Barbie reagerade positivt på flera Barbenheimer-bilder som delas av fans, inklusive en egengjord filmposter där Oppenheimer-skådespelaren bär Barbiestjärnan framför en bakgrund av lågor. Som svar skrev @barbiethemovie-kontot: ”Det kommer att bli en sommar att minnas.”
Det japanska dotterbolaget ansluter sig till en växande motreaktion i Japan mot sammanblandningen av Greta Gerwigs lekfullt marknadsförda film med Oppenheimer, en biografi över vetenskapsmannen bakom atombomberna som släpptes över Hiroshima och Nagasaki.
#NoBarbenheimer trendar nu i Japan, där många kritiserar konceptet Barbenheimer för att bagatellisera kärnvapen, och effekten som bombningarna hade på Japan.
‘Barbenheimer’ made $511M globally at their global opening weekend combined. ?? pic.twitter.com/qUFPj3tG6E
— The Hollywood Handle (@hollywoodhandle) July 23, 2023