Vattenfalls budskap till kunderna: fortsätt klä på dig ordentligt hemma, lev i mörker – åtminstone några månader till

    8 januari 2023, kl 12.00

    De kunder som hållit belysningen släckt så mycket som möjligt för att sänka elräkningen har ingen ljusning att vänta när december månad är avklarad.

    Det varnar Vattenfall för i ett pressmeddelande.

    Hälften av företagets kunder har i dag ett avtal med rörligt pris och drabbas därför direkt i slutet av varje månad om det varit en tid av stigande elpriser.

    Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas, säger William Fredriksson på Vattenfall kundservice i pressmeddelandet.

    De som hoppats på att kunna skjuta upp decemberfakturan påminns alltså om att de kommande månaderna kan innebära en lika hög kostnad som den för december.

    För att klara av trycket från kunder som har problem med betalningen har Vattenfall ökat bemanningen i sin kundtjänst, och man kommer att kunna erbjuda anstånd med eller delbetalningar av decemberfakturan – men uppmaningen kommer hela tiden att vara att betala fakturan – eftersom det kommer fler ”decemberfakturor”; åtminstone de tre närmaste månaderna.

     

     

    Fler notiser