Lyxmärket Balenciaga kritiseras för flera annonser med barn tillsammans med bondagebjörnar; väljer att ta bort kampanjen

    24 november 2022, kl 11.00

    Modehuset Balenciaga bad nyligen om ursäkt för sin uppmärksammade annonskampanj på Instagram för vårkollektionen. Efter att ha lagt upp bilder med två små flickor som håller i teddybjörnar ekiperade med bondageutstyrsel kom kritiken, rapporterar New York Post.

    ”Jag trodde att folk trollade, men nej. Det är på riktigt. Kanske är det därför Balenciaga lämnade Twitter. De vill inte stå till svars. Ja, det här är barn som håller i nallar klädda i bondage-outfits”, säger en Twitter-användare.

    I rekvisitan finns också vad som verkade vara ett utdrag ur ett fall i USA:s högsta domstol, där det slås fast att virtuell barnporr är tillåten. Balenciaga bad senare om ursäkt efter den hårda kritiken, och tog bort alla inlägg kopplade till denna kampanj.

    Istället ersattes annonserna med en kvinna som håller i en traditionell handväska, skriver Evie Magazine. I bakgrunden ses flera böcker, bland annat konstnären Michaël Borremans bok Fire from the Sun. Verken i boken visar bland annat småbarn som springer omkring nakna, tittar på och håller i blodiga, avskurna kroppsdelar. Många av barnen är täckta av blod.

     

     

    Fler notiser