Bruce Willis gör digital comeback, eller? Hans agent förnekar att filmstjärnan säljer rättigheterna till sitt ansikte

    2 oktober 2022, kl 15.00

    Har du sett Rogue One: A Star Wars Story? The Irishman? Där har du två exempel på hur AI använts för att skapa digitala kopior av skådespelare, och föryngra dem. Tekniken kallas för deepfake; nu ryktas det att Bruce Willis sålt rätten till sitt ansikte för reklamändamål.

    Det är det amerikanska deepfake-företaget Deepcake som sägs ha köpt rättigheterna till Willis ansikte, men en talesperson för skådespelaren sa till BBC News att han hade ”inget partnerskap eller avtal” med företaget. En representant för Deepcake sa att bara Willis hade rättigheterna till sitt ansikte.

    Ryktena kommer antagligen från en reklamfilm som Deepcake gjorde på uppdrag av ett ryskt telekomföretag förra året. Företagets AI använde bilder på Willis ansikte från Die Hard och Fifth Element-filmerna de sedan applicerade på en rysk skådespelare.

    När deepfake-tekniken fulländats kan den drastiskt förändra filmindustrin, skriver Screen Rant. Då kan dagens skådespelare klippas in i äldre filmer, eller tvärtom. Däremot måste man arbeta med någon som har samma kroppstyp, och kan härma gång och gester. Samma sak kan göras med röster.

     

     

    Fler notiser