Kinesiska internetjättar, som Alibaba och TikTok-ägaren ByteDance, lämnar sina data till landets tillsynsmyndigheter

    16 augusti 2022, kl 18.04

    Kina har den största basen av internetanvändare i världen, och är en enorm marknad för e-handel, spel och mobiler – teknikföretagen som verkar där har expanderat exponentiellt de senaste åren. Men Peking oroar sig för hur dessa plattformar kan påverka den allmänna opinionen i Kina, och nu vill man åt företagens algoritmer.

    Det myndigheterna oroar sig för den här gången är hur plattformar som Alibaba, TikTok och andra kan påverka den allmänna opinionen i Kina. Man vill dels ha mer tillsyn över företagens teknik och data, dels rikta om människors uppmärksamhet till innehåll som staten anser är lämpligt för offentlig konsumtion.

    Peking vill att tjänsteleverantörernas algoritmer ”aktivt sprider positiv energi”, och att de inte används för att uppmuntra till lyxkonsumtion, överdrivna utgifter eller exponering för kändiskultur.

    I USA har Meta och Alphabet hela tiden hävdat att deras algoritmer är affärshemligheter som de inte lämnar ut. Flera undrar hur länge de kan stå emot, särskilt som Apple redan tvingats till eftergifter. Om Google och Facebook redan gått Kina till mötes, det vet nog bara Peking.

     

     

    Fler notiser