Spotify ökar omsättningen första kvartalet, fler antalet regelbundna användare per månad

    27 april 2022, kl 18.45

    Spotify ökade sin omsättning första kvartalet tack vare ökade intäkter från annonser och fler prenumeranter.

    Man har satsat hårt på poddar och kunder som inte primärt lyssnar på musik. Man har därför köpt in poddar som fått exklusivitet på Spotify, som The Joe Rogan Experience. Poddlyssnandet är stort och ökar, enligt vd Daniel Ek.

    Regelbundna månatliga lyssnare steg med 19 procent under första kvartalet till 422 miljoner, rekord för företaget. Man ökade också vinsten med 24 procent, till 26 miljarder kronor. Detta var något högre än analytiker förutspått.

    Andelen av lyssningarna som var på poddar ökade tvåsiffrigt och var det högsta uppmätta någonsin. Företaget tror sig nå 428 miljoner aktiva lyssnare per månad under andra kvartalet, trots att man stängt ned verksamheten i Ryssland under mars. Man beräknar också göra en vinst om 28 miljarder kronor.

    Man har också ökat antalet betalande abonnenter från 158 miljoner till 182 miljoner. Samtidigt ökade annonsdelen av intäkterna med 31 procent till 2,82 miljarder kronor.

    Spotify grundades 2006 och var initialt bara en tjänst för strömmad musik.

     

     

    Fler notiser