Egypten, arabvärldens kulturmotor, putsar nu på sin image och låter modehus samt popband använda pyramiderna som kuliss

    6 december 2022, kl 14.00

    I lördags visade Dior upp sin senaste kollektion vid Giza-pyramiderna. Diors vd Pietro Beccari sa till AFP att de ser pyramiderna som mycket mer än ”bara en värdelös bakgrund”. Amerikanska band som Maroon 5 och The Black Eyed Peas har nyligen uppträtt här.

    Den moderna kulturella satsningen är en ny riktning för Egyptens framtoning, som sedan länge är en kulturmotor i arabvärlden med omåttligt populära sångare och filmstjärnor. President Abd al-Fattah al-Sisi vill få fart på turismen, som står för tio procent av landets BNP.

    Att visa upp landets arv i ett nytt sammanhang ”kommer att uppmuntra andra varumärken och internationella kulturpersonligheter att komma till Egypten”, säger konsthistorikern Bahia Shehab. ”Det finns mer och mer medvetenhet om behovet av mjuk makt, och för kultur som en representation för landet”. Samtidigt varnar hon för att Egypten behöver ”bättre infrastruktur” för att få det att hända.

    Egyptens lyxvarusektor har vuxit trots år av ekonomisk turbulens. ”Den rikaste procenten räcker för att skapa efterfrågan”, säger PR-specialisten Ingy Ismail, som ger råd till lyxmärken.

     

     

    Fler notiser