Swedbank tvingas betala 850 miljoner kronor efter it-haveri – nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton

    16 mars 2023, kl 08.09

    Några dagar efter att aprillönen 2022 landade på kontot hos Swedbanks kunder gjorde banken en ändring i ett systemkritiskt it-system. Ett stort antal transaktioner stoppades; närmare en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton – det såg ut som att det saknades pengar.

    Finansinspektionen meddelar i ett pressmeddelande i dag att Swedbank gjorde ändringen i systemet utan att följa sina rutiner för hur sådana ändringar ska göras. Banken saknade också ändamålsenliga kontrollmekanismer som säkerställde att banken följde rutinerna, och har härigenom brutit mot centrala regler om intern kontroll.

    ”Banken frångick sina egna rutiner. Det bidrog till att ett mycket stort antal personer fick omfattande problem med att sköta sina grundläggande banktjänster. Nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton, och många kunde inte heller göra betalningar”, säger vikarierande generaldirektör Susanna Grufman.

    Banken får därför en anmärkning och ska betala en sanktionsavgift på 850 miljoner kronor. Finansinspektionen bedömer att sanktionen inte äventyrar bankens nuvarande verksamhet eller kunder.

     

     

    Fler notiser