Google riskerar stämning på 245 miljarder kronor från mediaföretag i Europa – gynnar främst sin egen internetannonsering

    14 september 2022, kl 11.45

    2021 bötfällde den franska konkurrensmyndigheten Google, som fick betala drygt två miljarder kronor efter att de missbrukat sin dominerande ställning när det gäller annonsering. Nu väcks krav i den brittiska konkurrensdomstolen, som fokuserar på att återta förlorade intäkter från försäljningen av annonsutrymme.

    Det finns också ett kollektivt anspråk på ersättning till företag i EU, skriver Daily Mail. ”Många har lidit ekonomiska skador som ett resultat av Googles felaktiga handlingar”, säger Jan Bart van de Hel från advokatbyrån Stek. ”Det är viktigt att vidta åtgärder mot detta, inte bara för att se till att mediahusens skador kompenseras fullt ut, utan också för att se till att Googles konkurrensbegränsande beteende förhindras i framtiden.”

    EU-kommissionen och Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet undersöker Googles beteende vad gäller tekniken bakom annonserna – ”ad tech stack”. Det är en uppsättning tjänster som underlättar försäljningen av annonsutrymme mellan säljare och köpare.

    Google säger att påståendena om sviktande konkurrens är spekulativa och fördomsfulla.

     

     

    Fler notiser