Japans skatteverk kampanjar för att unga ska kröka mer, skatteintäkter minskar eftersom de dricker allt mindre alkohol

    18 augusti 2022, kl 17.56

    Sake Viva! Så kallas den tävling det japanska skatteverket anordnar för att få in förslag på hur man kan öka alkoholkonsumtionen bland unga. Pengarna behövs, då ett allt mindre skatteunderlag ska betala för allt fler äldre – Japan har den högsta andelen äldre medborgare i något land i världen.

    Tävlingen, som pågår till och med den nionde september, efterlyser nya produkter och ny design, samt hur man ökar alkoholkonsumtionen i hemmen. Tävlingsdeltagarna uppmanas också att utforska försäljningsmetoder som utnyttjar det virtuella ”Metaverse” på internet. Delvinnarna går vidare till den sista omgången som hålls i Tokyo den 10 november. Vinnaren får se sina förslag bli verklighet, skriver nyhetssajten jiji.com.

    Alkoholkonsumtionen i Japan har sjunkit med 25 procent sedan 1995, vilket drabbar landets ekonomi. Skatterna på alkohol stod 2020 för 1,7 procent av Japans skatteintäkter, en minskning från fem procent 1980.

    I och med att många numera arbetar hemma ifrågasätter allt fler traditionen att dricka ikapp med sina kollegor för att på så sätt fördjupa kommunikationen. Det går att ha roligt ändå.

     

     

    Fler notiser