Hundratals passagerare kvar ombord i flera timmar efter utpressningsvirusattack mot indiskt flygbolag – bolaget mörkade

    26 maj 2022, kl 13.15

    En utpressningsvirusattack på kvällen den 24 maj drabbade morgonflygen dagen efter för det indiska lågprisflygbolaget Spice Jet, Indiens näst största med 630 flygningar per dag. Efter många frågor från oroliga passagerare om förseningarna i avgångarna twittrade Spice Jet:

    ”Vissa SpiceJet-system stod inför ett försök till ransomware-attack i går kväll som påverkade och bromsade morgonflygets avgångar i dag. Vårt it-team har åtgärdat situationen, och flygen fungerar normalt nu”.

    Men så var det inte. 100-tals passagerare blev strandande, en del som redan gått ombord på flygplan som sedan inte lyfte ”på grund av tekniska problem”. En passagerare twittrade flygbolaget, som svarade ”Vårt it-team har begränsat och åtgärdat situationen och flygningarna fungerar normalt nu.” Passageraren svarade ”Fungerar normalt?? Vi har suttit här i 3 timmar och 45 minuter? Varken avbokning eller flyg, vi sitter på flygplanet, inte ens inne på flygplatsen. Ingen frukost, inget svar!”

    Efter fem timmar på planet utanför flygplatsen, där passagerarna utfordrades med jordnötter och apelsinjuice, kunde i alla fall detta plan lyfta.

     

     

    Fler notiser