SJ:s nöd har numera en lag – pissa i plastpåse; trösten är mycket restid för pengarna, fast tåget står förstås still

    6 augusti 2022, kl 14.30

    I torsdags drabbades Töreboda av ett häftigt oväder, och en bit av ett tak rev ner en kontaktledning. Det skapade ett traditionsenligt stopp i tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm, men andra fick det betydligt besvärligare.

    Det var vid sjutiden det rasslade till på tåget mellan Skövde och Töreboda, när stormen parkerade ett bortblåst tak på kontaktledningarna som lade sig till rätta ovanpå tåget. Efter ett tag tog strömmen slut, men det var bara början på prövningarna.

    ”Det blev ju spänt, och toaletterna var överfulla ganska snabbt”, säger Ludvig Helin till SVT Nyheter. ”Det gick inte att spola, så man fick liksom pissa i påsar.” Och med stängda dörrar blev det snabbt varmt: 35 grader. Vid pass tre på natten, efter åtta timmar ombord, kunde en del passagerare ta sig till Skövde där ett ersättningståg väntade. Men SJ ”glömde bort” flera som fick ta sig hem bäst de kunde.

    1950 hade SJ 50 000 anställda; 2018 var man nere i 4 589 personer. Kanske att Trafikverket kan ta några kronor från de 190 miljarder den planerade Västlänken kan komma att kosta, så att tågen vi har i dag fungerar? Bara en tanke.

     

     

    Fler notiser