Apple utvecklar prenumerationstjänst för Iphones, första steget mot att kunderna slutar äga sina mobiler

    28 mars 2022, kl 19.00

    Teknikgiganten Apple utvecklar en prenumerationsmodell för Iphone och annan hårdvara. Man har alltid marknadsfört sig genom att låta kunderna köpa mobilerna, men det kan komma att ändras. Det är ett stort steg mot den automatiserade kommersiella marknaden.

    När nyheten om projektet blev känt steg aktien med 2,3 procent till 174,07 dollar, 1 640,72 kronor. Ett prenumerationsbaserat ägande kan ge Apple större marknadsandelar och locka fler att lägga stora summor pengar på deras exklusiva produkter.

    Iphone är Apples flaggskepp och drog in drygt 1 800 miljarder kronor i fjol, över hälften av företagets intäkter. Apple vill göra köpet av en mobil lika enkelt som att betala för molntjänsten Icloud eller Apple Music.

    Att hyra olika varianter av teknik har blivit allt vanligare. Många har till exempel en hyrd bil genom företaget eller till exempel ett treårsavtal med en bilfirma.

    Inom musik har trenden varit starkt för strömmade tjänster som Spotify och Apple Music. Även om det också finns en liten men stark mottrend med vinyl- och cd-skivor.

    Många entusiaster menar att vinyl ger den bästa helhetsupplevelsen. Ett stort format gör omslagets design rättvisa och att man måste byta sida ofta gör att man är mer involverad i lyssnandet.

    Det återstår att se om mobilägandet kommer bli en udda företeelse för entusiaster, i framtiden.

     

     

    Fler notiser