Över 23 miljoner varor returneras efter en kraftigt växande e-handel – returerna står för tolv procent av antalet paket

    9 juli 2023, kl 12.19

    Allt fler shoppar online, och e-handeln spås öka ännu mer. Också antalet varor som skickas tillbaka ökar, enligt ST Nyheter. Det är en naturlig del av e-handeln att varor skickas tillbaka, menar Klas Hjort, lektor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, men många av returerna kan undvikas.

    ”E-handlare måste bli bättre på att förstå varför returerna uppkommer, och effektivisera de processerna.” Returerna stod förra året för tolv procent av den totala mängden paket som skickas inom e-handeln; en ökning med 1,2 miljoner kollin 2022 jämfört med 2021.

    Hjort menar att e-handeln låtit ett returmönster växa fram, som gör att kunderna kan agera utan att tänka sig för. ”Jag tror att många konsumenter är omedvetna om effekterna av sin konsumtion, och ännu mindre om returerna.”

    Många e-handlare erbjuder sina kunder både gratis frakt och fria returer. Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, menar att både företagen och deras kunder måste vara beredda på att betala mer. ”Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter.”

     

     

    Fler notiser