Är fast anställda journalister en utdöende art? National Geographic säger upp sina skribenter, slutar sälja tidningen

    29 juni 2023, kl 18.02

    National Geographic har sagt upp de sista 19 fast anställda skribenterna, meddelar The Washington Post. Magasinet, med sin berömda gula ram, är fortfarande bland de mest lästa i USA, men har under den digitala eran inte lyckats styra upp resurserna som behövs för det omfattande innehållet.

    Istället ska artiklarna skrivas av frilansskribenter, med några få anställda redaktörer. Från och med 2024 ska magasinet inte säljas i tidningskiosker i USA. National Geographic, som har 1,7 miljoner prenumeranter, fortsätter dock att publicera månatliga nummer, sa en talesman till CNN i ett uttalande på onsdagen.

    ”Personalförändringarna förändrar inte vår förmåga att göra vårt jobb, mer att det ger oss flexibilitet att berätta olika historier och möta vår publik där de befinner sig på våra många plattformar.”

    De senaste månaderna har nyheter om stora uppsägningar skakat mediebranschen. I slutet av november sa CNN upp hundratals anställda, och 350 personer fick sluta när streamingplattformen CNN+ lades ner tre veckor efter debuten. Det digitala medieföretaget Buzzfeed lät 200 personer sluta i december, och Vice Media sa i maj upp ett dussintal anställda, och ansökte om konkurs.

     

     

    Fler notiser