Pride-kläder för småbarn – den amerikanska detaljhandelskedjan Target tappar 100 miljarder kronor i värde på tio dagar

    29 maj 2023, kl 18.00

    Kanske trodde Target, med nästan 2 000 butiker i USA, att det fanns pengar att tjäna pengar på Pride-kläder för småbarn. I den stora kollektionen fanns bland annat ”stoppa in”-vänliga baddräkter för väldigt unga transsexuella personer, och tröjor i centilongstorlek med HBTQ-budskap, meddelar New York Post.

    Target, som fångats mitt i USA:s kulturkrig om kön, flyttade undan sina Pride-sektioner i vissa butiker i förra veckan. Det skedde efter att demonstranter, som också konfronterade arbetare, gått till attack mot Pride-avdelningarna. Nu har varuhuskedjan deklarerat att de ska börja ta bort kläderna, oklart i vilken omfattning.

    Det sker möjligen mot bakgrund av att Targets aktiekurs backat med 100 miljarder kronor på tio dagar, en minskning med nästan 14 procent. Targets vd har försvarat HBTQ-kollektionen för barn, och sagt att sälja dem var ”det rätta för samhället”.

    Många liknar bojkotten med den som drabbade Bud Light, men till skillnad från ölmärket med många konkurrenter som har liknande produkter ser det annorlunda ut för Target. Lågprisvaruhuset har bara en större konkurrent, Walmart, och aktiekursen återgår snart till normala nivåer, menar den republikanske senatorn Ted Cruz.

     

     

    Fler notiser