Adidas nya ”Pride 2023”-kollektion röner stor uppmärksamhet, meddelar Daily Mail. Det många reagerar på är att företaget väljer en manlig modell till sin serie badkläder för kvinnor. Adidas säger i sin reklam ”Vi är alla unika, men vi är alla förbundna av kärlek. Det är budskapet med denna Adidas-baddräkt.”
Den tidigare olympiska simmaren Sharron Davies sa att det var en ”attack mot att vara kvinna”, och uppmanade Adidas att sluta gaslighta kvinnor. En ”Bojkotta Adidas”-hashtag började trenda efter kampanjen som lanserades i måndags, i vad som blivit den senaste motreaktionen mot woke-marknadsföring.
Davies, som tidigare uttalat sig om transatleter som tävlar mot kvinnor, twittrade: ”Och återigen får en man betalt för att marknadsföra en produkt som i hög grad riktar sig till kvinnor, som har en fysiskt annorlunda form.” Också Nike har bojkottats på liknande sätt.
Biological male models women’s swimsuit in @adidas new pride collection ad pic.twitter.com/MGgHVMpoRt
— Libs of TikTok (@libsoftiktok) May 17, 2023
Tidigare försök att använda transpersoner i reklam har ibland haft begränsad framgång, som för det amerikanska ölmärket Bud Light – en transexuell man firade sitt första år av ”kvinnlighet” med en egen öl-kollektion. Ägaren Anheuser-Busch börsvärde har minskat med 30 miljarder kronor sedan april.