Kan en amerikansk drag queen locka fler att söka sig till USA:s flotta? Eller blir det mer som Budweisers transreklam?

    17 maj 2023, kl 09.35

    USA:s flotta står inför en historisk rekryteringskris, och man vände sig bland annat till en icke-binär influencer, Harpy Daniels, i sina ansträngningar att nå yngre rekryter via sociala medier. Daniels, som egentligen heter Joshua Kelley och arbetar som skrivbiträde i flottan, berättade i november att han skulle bli flottans första ”digitala ambassadör”.

    Kelley, som identifierar sig som icke-binär, var en av fem matroser som deltog i flottans ”ansträngningar att nå ett brett spektrum av potentiella kandidater”, sa en talesman till Daily Caller, en högerorienterad nyhetskanal. Ingen av de digitala ambassadörerna fick betalt, och inget reklam- eller rekryteringsmaterial med ambassadörerna togs fram.

    Kampanjen har avslutats, och kanske att de 8 000 nya matroser som saknas i flottan strömmar till.

    Flottans reklamsatsning har viss bäring på det amerikanska ölmärket Budweiser, som anlitade den transsexuelle TikTok-personligheten Dylan Mulvaney i sin reklam för Bud Light. Sedan dess har försäljningen av den lättdruckna ölen sjunkit drastiskt, skriver The Wall Street Journal. Nu bjuder bryggeriet varje anställd hos de upprörda distributörerna på ett flak öl som ett försök till kompensation.

     

     

    Fler notiser