Biltillverkaren Mini har svarat på ett internetuppror i Kina som anklagar dem för rasism på Shanghai Auto Show, som pågår just nu, rapporterar BBC News. En kort video från evenemanget visar Mini-personal som erbjuder glass till några utlänningar, samtidigt som de vägrar ge något till kinesiska besökare. Mini China, som ägs av tyska BMW, sa att glassen delades ut till företagets anställda.
”Förutom att dela ut 300 portioner glass per dag sparade vi också ytterst få till våra hårt arbetande kollegor på plats”, sa Mini China i ett uttalande på Weibo. ”De fyra till fem utlänningar ni ser i videon är kollegor som bär kläder med vår logotyp.”
”BMW Mini” blev snabbt ett av de populäraste inläggen på Weibo, med över 93 miljoner visningar. Kommentarerna var till stor del negativa. ”Jag skäms som Mini-ägare”, sa en användare. En annan person valde att dela ut glass framför Minis bilsalong. ”Jag var bara arg, och jag gav bara glassen till kineser.”
Andra uppmanade dock till lugn. ”Låt oss behandla det här rimligt. Oavsett vilken typ av förklaring [Mini ger] kommer det alltid att finnas människor som inte håller med”, sa någon i ett inlägg, som i sin tur fick flera negativa reaktioner.
Staff at the BMW MINI booth at the Shanghai Auto Show on April 19 refused to distribute ice cream to Chinese visitors
Claims are gone. But when foreign visitors come to collect
Not only did they get ice cream, but the staff also taught them how to eat it kindly.#Shanghai pic.twitter.com/ukfhES3uTv— Carver (@Carver08825381) April 20, 2023
April 20 at #Shanghai Auto Show #BMW mini only gave ice creams to foreigners, because there is no free ice cream? to the #Chinese Later people protested, as a result arrested some pic.twitter.com/HP1Ytwk5V5
— Voices Against Autocracy (@VAA_2020) April 20, 2023