Rasism? Asiatisk fotomodell som drar upp ögonvrån i kinesisk reklam för Dior orsakar storm på både Weibo och Instagram

    15 april 2023, kl 12.15

    Nationalism och vilda anklagelser om rasism – kineser på sociala medier blir allt känsligare för hur de uppfattar att de skildras, säger BBC News. Senast upp till dans är det franska lyxmärket Dior, som för en vecka sedan marknadsförde sin nya sminkkollektion. Den asiatiska kvinnan i reklamen drar upp ögonvrån, med texten ”Visa upp vildkatten i dig”.

    Det här gick inte alls hem i kinesiska sociala media; kritiken fick fart med den virala hashtaggen ”Diors sminkreklam anklagas för att diskriminera asiater” på Weibo. Kommentarerna spillde över till Diors Instagram-konto, där ”Det är rasdiskriminering” trendar starkt just nu. Vissa nätanvändare uppmanar kinesiska kändisar som gör reklam för Dior att säga upp bekantskapen med företaget.

    Andra tycker att det mest handlar om att få raljera. ”En extremt osäker person kan inte ta till sig någon som helst humor”, skrev någon på Weibo. ”De som köper Dior tycker aldrig att de förolämpar Kina, det är bara de som inte köper som är bekymrade”, skrev en annan.

    Det går också att bli indignerad över annat, som när den kinesiska modellen Cai Niangniang gjorde reklam för inhemska snacks förra året. Då var det hennes smala ögon som väckte folkets vrede.

     

     

    Fler notiser