Idrottskvinnor till attack mot Nike som låter transman bli frontfigur i reklam för sportbehåar – ”En spark i ansiktet”

    11 april 2023, kl 10.42

    Sharron Davies, silvermedaljör vid OS i Moskva 1980, är kritisk mot Nikes val av en transsexuell man som gör reklam för sportkläder för kvinnor. Det är ett steg tillbaka, säger hon enligt Mail Online, och det sker efter att idrottsorganisationer skapat en skyddad kategori för biologiska kvinnor i tävlingar. ”Det är så frustrerande. Vi tar två steg framåt med World Athletics och Swim England som skyddar damsporten, och sedan gör Nike det här”, sa hon till nyhetskanalen GB News.

    ”Reklamen känns som en parodi på vad kvinnor är. Förr sågs det alltid som en förolämpning att säga ’spring som en tjej’, och här har vi någon som inte alls är atletisk. Det är så frustrerande när bara en procent av USA:s sponsring går till kvinnor inom idrotten. Att Nike skulle göra det här känns som en spark i ansiktet.”

    Davies säger vidare att det inte är möjligt för en biologisk man att effektivt marknadsföra produkter som behåar, som måste fungera för kvinnors kroppar.

    Nikes nya reklampelare Dylan Mulvaney, 26 år, identifierar sig som en kvinna, men har ännu inte genomgått en könskorrigerande operation. Enligt insiders i sociala medier kan Mulvaney få upp till en halv miljon kronor per inlägg.

    @dylanmulvaney

    Childhood dream unlocked ✔️ #eloise #plazahotel

    ♬ Eloise – Emily Christine Peterson

     

     

    Fler notiser