Ska Paris gator och trottoarer befrias från hyrda elskotrar? I vad som ansågs vara ett ”offentligt samråd” fick väljarna frågan: ”För eller emot uthyrning av elskotrar?” 90 procent av de Parisbor som röstade i går sa nej till fortsatt uthyrning. Även om 1,6 miljoner invånare är röstberättigade, så förväntas valdeltagandet bli lågt.

Paris har 15 000 elskotrar; många förare hoppar över trafikreglerna, och har inget emot att kryssa bland fotgängare. De parkeras litet här och där, och slängs inte sällan ner i floden Seine.
Bianca Sclavi, en italienare som bott i Paris i flera år, sa till The Guardian att skotrarna går ”för fort”, och bör begränsas mekaniskt så att de går långsammare. ”Men … de farligaste är de berusade turisterna!”
Paris var en pionjär när de introducerade elskotrar 2018, som ett sätt att främja avgasfria transporter i staden. Men i takt med att de växte i popularitet, särskilt bland ungdomar, ökade också antalet olyckor. Under 2022 dog tre personer, och 459 skadades.
Det är enbart uthyrning av elskotrar som troligen förbjuds, privatägda elskotrar berörs inte av omröstningen.