E-handeln i Sverige minskar för första gången någonsin: ner sju procent för 2022 – trendbrott när fler köper begagnat

    21 februari 2023, kl 15.15

    E-handeln minskade med sju procent under 2022 jämfört med 2021, enligt E-barometern. Bara två kategorier hade en positiv tillväxt: apoteksvaror med tio procent, samt kläder och skor med två procent. Många äldre vande sig också vid att använda Bank-id; 71 procent för 2022 jämfört med 47 procent 2021.

    En tydlig trend är att allt fler handlar direkt från tillverkaren; 19 procent av konsumenterna gjorde sitt senaste e-handelsköp av mode, möbler eller heminredning direkt från en tillverkare eller ett varumärke.

    Intresset för köp av begagnade varor ökar i flera branscher. ”Kvinnor handlar mer begagnade kläder, skor, möbler och inredning än män”, säger Jan Jakobsson till DN. Han är analytiker på Postnord, som tillsammans med Handelns utredningsinstitut tar fram rapporten varje år sedan 2006. ”Männen köper mest begagnad hemelektronik.”

    Dagligvaror är kategorin som minskade mest med 17 procent samt barnartiklar och leksaker med 16 procent. ”Man frågar sig: ska jag lägga mer pengar på att få maten hemlevererad? Nej, då går man till de fysiska butikerna som har bra erbjudanden”, avslutar Jakobsson.

     

     

    Fler notiser