Hvad glans, behag och smak som försvinner – marknadsledaren av skokräm i Storbritannien ger upp försäljningen i landet

    1 januari 2023, kl 15.00

    ”Se på Edra skor, andra gör det” – det är sen gammalt, eller var. I Storbritannien har varumärket Kiwi varit synonymt med skoputsning i mer än ett sekel, men nu ger de upp. De som först märkte av det var den brittiska militären, som upptäckte att skokrämen tog slut.

    En talesman för Kiwi sa att de sett en minskning av antalet britter som putsar sina skor, vilket sammanfaller med en ”ökning av fritidsskor som inte kräver formell polering”, skriver Daily Mail. Kiwi tillade att de fortfarande skulle sälja produkter i länder där formell skovård ”fortfarande är relevant”.

    En representant för James Shoe Shine Chair, som har skoputsningsstolar i Londons affärsdistrikt, säger att ”Vissa människor kommer in och har aldrig putsat skorna, de vet inte ens hur man gör.”

    Konkurrenten Cherry Blossom ser Kiwis utträde från Storbritannien som en enorm möjlighet. ”Vare sig det är en anställningsintervju, ett bröllop eller en fest, att ha blanka, rena skor ger självförtroende och det behovet kommer aldrig att försvinna”, säger marknadsföringschefen Natasha Seal-Jones. Ja, de har skoputs också för gympaskor.

     

     

    Fler notiser