Kentucky Fried Chicken bjuder in tyska kunder till att minnas årsdagen av kristallnatten med friterad kyckling och ost

    11 november 2022, kl 10.30

    ”Hugfäst minnet av kristallnatten – unna dig mer mjuk ost och krispig kyckling med KFCheese!” Så löd budskapet som KFC skickade ut till de tyska kunderna. En timme senare var det någon på KFC som insåg misstaget, och sände ut ett nytt meddelande om att det var ”ett fel i vårt system”, skriver The Guardian.

    Bild kallade misstaget ”smaklöst”, och sa att det var ”snabbmatsreklam på bekostnad av minnet av nazistregimens offer.” KFC sa senare: ”Vi är mycket ledsna, vi kommer att kontrollera våra interna processer omedelbart så att detta inte händer igen.”

    Meddelandet kan ha skapats automatiskt för att koppla KFCheese till årsdagar och evenemang under året. Många på sociala medier i Tyskland förvånades över att företaget inte hade någon kontrollmekanism. De märkte uppenbarligen sin lapsus först när upprörda kunder hörde av sig.

    2019 firade McDonalds i Portugal Halloween med ”Sundae Bloody Sundae”-glass, vilket inte heller var helt lyckat. Referensen till Bloody Sunday gick dem helt över huvudet; 1972 sköt brittiska fallskärmsjägare ihjäl 14 demonstranter i en medborgarrättsmarsch på Nordirland.

     

     

    Fler notiser