Kina förbjuder nu alla kändisar med ”låg moral” att göra reklam – samhället ska istället värna socialistiska värderingar

    3 november 2022, kl 08.15

    De nya reglerna hindrar kinesiska kändisar från att offentligt marknadsföra hälso-, utbildnings- och finansiella produkter, inklusive e-cigaretter och modersmjölksersättning, skriver The Guardian. ”Kändisar bör medvetet stå för socialistiska kärnvärden i sina reklamaktiviteter, och de bör överensstämma med god social moral och traditionella värden.”

    Företag får inte anställa kändisar som befunnits ha ”låg moral”, som skatteflykt, fylleri, drogberoende eller bedrägerier. Man får dessutom inte använda bilder av kommunistpartiledare, revolutionära ledare eller hjältar i sin reklam.

    Zhang Guohua, vd för Kinas reklamförbund, säger att alla ska vara mer försiktiga, ansvarsfulla och självdisciplinerade. De som ”njutit av fördelarna med att vara en offentlig person” borde förbereda sig på att vara återhållsamma i sina handlingar, med tanke på det inflytande man har.

    Under Xi Jinpings alltmer auktoritära styre har Kinas regering skärpt kontrollen över landets underhållningsindustri, i ett försök att omforma Kinas kulturlandskap. Dokusåpor har förbjudits, liksom tv med män som inte är maskulina.

     

     

    Fler notiser