Om du petar näsan, så ökar du risken för Alzheimer – bakterier färdas genom näshålans luktnerv och når sedan hjärnan

1 november 2022, kl 11.15

Ny forskning visar att näspetning kan öka risken för att utveckla Alzheimer. Bakterier som färdas genom näshålans luktnerv når hjärnan, och skapar markörer som är ”ett tydligt tecken på Alzheimers sjukdom”, enligt forskare från ett universitet i Australien.

Studien, som publicerats i Scientific Reports och uppmärksammats av New York Post, observerade att en bakterie som kan kopplas till luftvägsinfektioner och lunginflammation använder luktnerven som ”en invasionsväg för att attackera det centrala nervsystemet”.

”Vi är de första som visar att Chlamydia pneumoniae kan gå direkt upp i näsan och in i hjärnan”, enligt professor James St. John. Han säger vidare att riskfaktorn ökar när man fyllt 65 år. Studien utfördes på möss, men St. John hävdar att ”bevisen är potentiellt skrämmande även för människor”.

”Att peta näsan och rycka ur hårstrån från näsan är inte en bra idé, för det skadar nässlemhinnan. I och med det ökar du risken för att bakterier kan komma upp i din hjärna.” Professorn vidarebefordrade också värdefull vägledning om hur man skyddar sig från näspetningssrelaterad ångest.

Fler notiser