Metas vinster faller med mer än 50 procent i takt med att annonsintäkterna minskar – personalstyrkan ökar med 28 procent

    27 oktober 2022, kl 10.15

    När Meta presenterade sin senaste kvartalsrapport i går meddelade man att intäkterna minskade för andra kvartalet i rad. Den främsta anledningen beror på sjunkande reklamförsäljning; Facebook får allt mer konkurrens från Tiktoks mycket populära videoapp.

    Aktien föll med 19 procent i går; om fallet håller i sig även i dag, så landar den på den lägsta nivån sedan 2016. När börsen stängde hade värdet på Meta sjunkit med 61 procent under 2022, rapporterar New York Post.

    Metas investerare är oroliga för att de spenderar för mycket pengar och förvirrar människor med sitt fokus på Metaverse, ett virtuellt koncept som få förstår. ”Meta har glidit in i ymnighetens land – för många människor, för många idéer, för litet entusiasm”, skrev Brad Gerstner, vars företag äger många Meta-aktier, i ett brev till Metas vd Mark Zuckerberg.

    Meta förutspår även en svagare försäljning än väntat för innevarande kvartal. Metas olika företag har nu 87 000 anställda; personalstyrkan ökade med 28 procent jämfört med föregående år. Antalet användare av Facebook, Instagram, Whatsapp och Messenger ökade med fyra procent.

     

     

    Fler notiser