Kina förbjuder smaksatta e-cigaretter, men exporterar till resten av världen – barn och tonåringar ser reklam på Tiktok

    17 oktober 2022, kl 10.28

    Kina förbjuder försäljning av smaksatta e-cigaretter som en del av ett omfattande tillslag mot branschen. Vejps med andra aromer än tobak – som de som smakar fruktigt eller sött – får inte säljas på hemmamarknaden. Förpackningen ska innehålla varningsetiketter som säger att de är skadliga för hälsan, och inte får användas av skolbarn.

    Men exporten går bra; 2021 ökade den med 180 procent på årsbasis. Det kan bero på att det populära märket Elf Bar inte tar särskilt hårt på marknadsföringslagen i till exempel Storbritannien, när de säljer engångsprodukter med smak av bland annat bananglass, vattenmelon och jordgubbar.

    Influencers gör reklam för dem på Tiktok, och vissa videos får hundratusentals visningar. En Observer-undersökning visar att reklamen når hälften av barn 8–11 år som använder Tiktok, och tre fjärdedelar av 16- till 17-åringar. Mer än hälften av barnen som vejpade hade Elf Bar som favorit.

    Som svar på de nedslående resultaten sa Elf Bar att de var ”mycket medvetna om de brittiska reglerna” och skulle genomföra ”interna undersökningar” av anklagelserna, rapporterar The Guardian.

     

     

    Fler notiser