Global Dream II, utrustat med biograf, vattenpark och en bergochdalbana, kommer nog aldrig att få ta emot någon av de 9 000 passagerare som ryms ombord på de 20 däcken. Hon skulle ha blivit det fartyg som kunde ta emot flest passagerare i världen.

Tanken var att fartyget skulle segla från kinesiska hamnar under sommarsäsongen, och längre bort i Sydostasien, Oceanien och USA:s västkust under resten av året.
Tyska skeppsbyggaren MV Werften, med ägare i Hongkong, avbröt verksamheten 2020 på grund av pandemin, men med miljardstöd och stora lån återupptogs arbetet med Global Dream II. Efter ett sammanbrott i samtalen mellan den tyska regeringen och Hongkong, för att säkra ytterligare stöd för att refinansiera sin varvsverksamhet, ansökte varvet om konkurs i januari 2022. Systerfartyget Global Dream är också till salu.
Varvet har sålts till ett företag som bygger militära fartyg, vilket innebär att de två enorma kryssningsfartygen måste avlägsnas senast i slutet av 2023. Än är det inte för sent för svenska Stena Line, som var intresserade ett tag, att slå till på världens största kryssningsfartyg.