Netflix höjer priserna – under andra kvartalet 2022 förlorar de 1,3 miljoner amerikanska och kanadensiska prenumeranter

    20 juli 2022, kl 14.30

    Netflix kvartalsrapport var bättre än väntat. Istället för att förlora två miljoner prenumeranter var det totalt 970 000 prenumeranter som slutat se på deras tv-serier de senaste tre månaderna. 770 000 hushåll i Europa har sagt upp abonnemanget, tillväxten i Sydamerika ökar.

    Trots att de förlorat 1,3 miljoner amerikanska och kanadensiska prenumeranter ökar intäkterna; priset för att ta del av tjänsten har gått upp. Intäkterna har ökat med nio procent från år till år. De har nu totalt 221 miljoner prenumeranter.

    För att öka intäkterna kommer Netflix för första gången att införa ett lågprisalternativ med annonser; tekniken kommer från Microsoft. Att Netflix valde just Microsoft beror på att de antagligen skulle förlora ännu fler prenumeranter om de valde Google, som samlar in och säljer vidare personlig information.

    Netflix möter motstånd på marknaden genom att allt fler rättighetsinnehavare själva vill tjäna pengar på det innehåll de förfogar över. Den enda riktigt stora titeln Netflix har just nu är den senaste säsongen av Stranger Things, med 1,3 miljarder tittartimmar de första fyra veckorna.

     

     

    Fler notiser