Överentusiastisk italiensk konduktör som fick sparken efter att ha utfärdat 5 000 böter får nu tillbaka jobbet

    25 april 2022, kl 10.30

    Trenitalia, den största tågoperatören i Italien, fick en störtflod av klagomål från missnöjda kunder som inte var nöjda med sättet att få sina biljetter kontrollerade. Passagerarna upplevde att böterna de fick var godtyckliga och på fel summor. Företaget avskedade konduktören, och fick betala tillbaka 10 000 euro till de som klagat. Det kan ställas mot de 200 000 euro som företaget fått in från kunder konduktören kontrollerat.

    Men han gav sig inte, utan mötte sin arbetsgivare i rätten. Efter att ha gjort klart att han bara gjort sitt jobb, låt vara med ovanlig iver och nit, konstaterade domstolen att det inte är en anledning till uppsägning för att ha bötfällt passagerare utan biljett, inte datumstämplat den eller för att ha rest på felaktiga rutter.

    Konduktören, som nu är tillbaka i tjänst, hälsar att ”Jag är aldrig auktoritär eller en översittare; passagerarna älskar mig.”

    SL, Storstockholms Lokaltrafik, har valt att inte kommentera om de avser att anlita den italienske konduktören som konsult för att hantera situationen på buss 179.

     

     

    Fler notiser