Årets film i Japan 2021 är Evangelion 3.0+1.0, filmjättar som Netflix och Disney+ storsatsar på japansk anime

    14 januari 2022, kl 21.00

    Årets film i Japan 2021 är animen Evangelion: 3.0+1.0 Thrice Upon a Time som gav en vinst om 10 miljarder YEN. Filmen släpptes under en tid av hårda coronarestriktioner då biografer stängde redan klockan 20.00. Regissören Hideaki Anno har tidigare regisserat Shin Godzilla som blev en stor framgång 2016.

    Evangelions framgång visar på strukturomvandlingen av filmindustrin. Föregångaren i serien, Evangelion 3.0, kom på bio 2012 och det tog tre år för den att släppas på DVD för hemmabruk. Bara några månader efter att årets upplaga kom ut på bio fanns den att strömma på Amazon med undertexter på en mängd olika språk.

    Både Amazon och Netflix har satsat stort på japansk anime på sina plattformar senaste åren. Netflix har ett par egenproducerade serier tillgängliga och har även gjort vanlig spelfilm av klassiska serien Cowboy Bebop. Även Sony och Disney+ har satsat på anime, där Star Wars: Visions är det sistnämnda storbolagets första film, som har flera uppföljare planerade.

    2020 blev det första året då marknaden för japansk anime var större utomlands än i hemlandet Japan, enligt en rapport från branschorganisationen Association of Japanese Animations.

     

     

    Fler notiser