Uppvidinge kommun beställer ny grafisk profil för 170 000 SEK, oklart om ny kommunslogan blir Dags att slanta upp-vidinge

    3 januari 2022, kl 17.00

    Uppvidinge kommun har 9437 invånare och är belägen i Kronoberg. För att förbättra den grafiska profilen, som kommunloggan och annat, anlitade man en reklambyrå i Kalmar att skapa en ny. Den nya profilen är mer lättläst och digitalt anpassad, men kommunvapnet är detsamma. Den gamla profilen skapades för 17 år sedan.

    Den följer lagkraven på lättillgänglighet, den speglar kommunen där vi är idag, säger kommunikationsansvarige Anna Tigerström.

    Kommunens slogan ”I en liten kommun blir människan stor” borde kanske bytas till ”Dags att slanta upp-vidinge”, för att bättre spegla kommunstyrelsens syn på sina undersåtar.

    Men dyra grafiska profiler är inget ovanligt. Ett bra exempel är från 2013 när myndigheten Socialstyrelsen betalade 1,3 miljoner SEK för en ny grafisk profil, men ändå beslutade att behålla den gamla. Eftersom man samtidigt var i färd med att dela upp Socialstyrelsens verksamhetsområden, enligt statens vård- och omsorgsutredning. Att då byta den yttersta symbolen för verksamheten fann man inte lämpligt. Myndighetens emblem och typsnitt fick då vara samma, men texten ändrades från rostrött till mörkblått. Att i sista sekund ta tillbaka den gamla loggan medförde extra kostnader.

     

     

    Fler notiser