Kina förbjuder kvinnor att göra reklam för underkläder – istället byter modeföretagen ut kvinnorna mot manliga modeller

    6 mars 2023, kl 16.18

    Företag som visar lättklädda kvinnor på nätet riskerar sedan tidigare att bryta mot kinesisk lag för spridning av obscent material. Samtidigt vill företagen inte gå miste om intäkter; nu syns män allt oftare göra reklam för behåar med vackra former, åtsittande korsetter och spetsförsedda nattlinnen.

    ”Vi har egentligen inget val. Designen får inte visas upp av våra kvinnliga kollegor, så vi använder män för att visa upp kläderna”, säger Xu, ägaren till ett modeföretag till Jiupai News. I december lade Xus företag upp en video med en manlig modell utsmyckad i ett sexigt nattlinne på Douyin, Kinas version av TikTok.

    Videon fick över 2 000 gilla-markeringar och en flod av kommentarer, där en skrev att ”killen bär den bättre än en tjej.” En annan hävdade att företagens nya kryphål gör det svårare för kvinnor att arbeta som modeller. Xu svarade ”Många som producerar de direktsända filmerna är kvinnor; stjäl de männens jobb?”

    Enligt Statista, ett amerikanskt företag som tar fram marknads- och konsumentdata, är Kinas videobaserade e-handel värd nästan sju miljarder kronor, skriver New York Post.

     

     

    Fler notiser