Vänsterpartiet har sedan många år kampanjat hårt för att lansera sig som det gröna och klimatmedvetna alternativet. Utsläppen måste minska har varit det ständiga budskapet – och givetvis har partiet därför angripit flygresor hårt. Men hur är det med de egna ledarna?

Senast i juni i år förklarade vänsterpartiet att de: ”anser också att vårt flygresande bör minska och stödjer kravet om att avveckla subventioner till flyget”.

Man vill också göra flyget dyrare genom direkta straffskatter på flygresor – som dåvarande partiledaren Jonas Sjöstedt uttryckte det i februari 2019:

”Vänsterpartiet föreslår en progressiv flygskatt inför EU-valet. De som flyger mycket ska betala mer flygskatt per flygning. De som orsakar störst utsläpp måste ändra sin livsstil mest. Vi kan kalla det en “Carl Bildt skatt”.”

Det kan därför tyckas lite märkligt att (V):s ledamöter i riksdagen hör till dem som reser allra mest med utrikesflyg.

Under den förra mandatperioden såg riksdagspartiernas kostnader ut så här för utrikesresor med flyg:

S 2 903 848 kronor

M 2 887 549 kronor

SD 1 000 700 kronor

V 890 705 kronor

C 501 106 kronor

KD 338 070 kronor

L  297 942 kronor

MP 65 642 kronor

Två saker sticker i ögonen – och det är att S och V; två partier som bekämpar flygande genom förslag om hur det ska bli dyrare, och genom åtgärder för att människor istället ska välja tåg till utlandet – har representanter som själva tar flyget i så stor utsträckning när de lämnar Sverige.

Allra märkligast är det att V – som hårdast av de två partierna betonar sin miljöprofil – hamnar på fjärde plats.

Än märkligare blir det om man tar hänsyn till hur många ledamöter partierna har, och ser på den genomsnittliga kostnaden för varje ledamot.

Då ser listan ut så här:

M 41 250 kronor

V 32 989 kronor

S 29 038 kronor

SD 16 404 kronor

C 16 164 kronor

KD 15 366 kronor

L 14 897 kronor

MP 4102 kronor

Att MP ligger sist på listan är ganska självklart. Men hur kommer det sig att V – vid sidan av MP riksdagens mest flygfientliga parti hamnar som nummer två på listan?

För att få svar på det studerade vi Momodou Jallows utrikesresor närmare – att vi utgår från honom beror på att han är den av (V):s ledamöter som flugit utrikes för det största beloppet, han har ensam rest för 180 738 kronor under sin tid i riksdagen.

Andra flitigt utrikesflygande vänsterpartister är Yasmine Posio (124 890 kronor), Lotta Johansson Fornarve (91 367 kronor), Jessica Wetterling (53 066 kronor) och Linda Snecker (45 488 kronor).

Jallow är alltså den överlägsne vinnaren i (V):s interntävling om mest bonuspoäng genom utrikesflyg. Han är riksdagsman från Malmö, och har i riksdagen huvudsakligen ägnat sig åt bostadspolitik. Han har också gjort sig känd för sina uttalanden om vad han anser är afrosvenskars utsatta situation i Sverige, och bekämpat ”afrofobin” i svensk kollektivtrafik. Vi får anta att piloter och kabinpersonal på de flygbolag han använt för sina utrikesresor varit fria från afrofobi.

Vad har Jallow då gjort under sina utrikesresor?

Vi granskade två av de dyraste resorna mer ingående. Den ena gick till Gambia och den andra till Chicago i USA.

Jallow genomförde en två veckors resa i Gambia 2018. Syftet var att besöka landet för att träffa enskilda statsråd, regeringsrepresentanter, riksdagsledamöter och representanter för civilsamhället för att diskutera ”demokratiska, skatter och ekonomiska reformer”.

Det framgår inte om Jallow var där för att förklara för gambianerna hur de ska ordna upp sitt land, eller om han var där för att inhämta information om vad Sverige kan lära sig av Gambia.

Av Jallows program framgår att han bland annat skulle träffa skatteverket och åklagarmyndigheten, och ”kanske” vicepresidenten och presidenten, samt hålla presskonferenser.

Korrespondens visar att det är Jallow som utbett sig om audiens hos gambianska makthavare.

Att resans avsikt var att lära gambianerna hur Sverige löst sina problem ter sig mindre troligt – Jallow är ju starkt kritisk till det mesta när det gäller Sverige.

 

Att syftet med resan var att studera hur Gambia löser sina problem verkar också mindre rimligt. I FN-rapporter hamnar landet på 173 plats av 188 när det gäller ekonomisk utveckling och antal fattiga. Befolkningstillväxten är dock hög. När det gäller kulturell utveckling är 73 procent av kvinnorna könsstympade. Landets prestationer när det gäller mänskliga rättigheter lämnar en del att önska; skjutna demonstranter, fängslade journalister, inskränkt mötesfrihet – även om situationen är mycket bättre än under president Yammeh som avgick 2017.

Så ändamålet med resan är för oss oklart, det enda vi vet är att Jallow skulle träffa många personer och hålla en presskonferens. Vi har försökt komma i kontakt med Jallow, men han har inte bevärdigat oss med att svara.

I slutet av juni 2019 tar Jallow flyget till Chicago, och checkar in på Sheraton Grand för att bevista en veckolång sammankomst. Det är organisationen Rainbow/PUSH som genomför sin 47:e årliga konferens.  PUSH grundades 1971 av den amerikanske medborgarrättsaktivisten Jesse Jackson, som 1984 också grundade Rainbow coalition, en allians som ville samla minoriteter i USA för att ta strid i ekonomiska, sociala och politiska frågor. 1996 slogs de två organisationerna samman.

 

På konferensen ska Jallow delta i en två timmars paneldebatt om den internationella situationen när det gäller fred, mänskliga rättigheter, demokrati, flyktingfrågor och rasism. De övriga deltagarna representerar Uganda, Sydafrika, Korea, Brasilien samt rohyngierna.

 

Eftersom vi inte kunnat få kontakt med Jallow vet vi inte riktigt om panelens sammansättning ska tolkas som att svenska minoriteter har samma problem som rohyngierna i Burma eller urbefolkning i Brasilien, eller gästarbetare i Sydafrika.

Vänsterpartister betonar att flygresor måste vara viktiga för att få genomföras, annars är man en klimatskurk. Undantag kan göras, som till exempel när Jonas Sjöstedt flög för att träffa sin fru, som är ambassadör i Vietnam. Och tydligen kan undantag göras om man ska delta i en två timmars paneldebatt i Chicago.

Men inte heller i detta fall har vi alltså kunnat få något svar från Jallow på varför utrikesresan var av stor vikt, och varför det är självklart att skattebetalarna ska stå för den.