Efter vår inledande artikel fick vi många ansökningar från läsare som ville komma i form. Valet föll på Pelle som bor i Dalarna. Han kastade sig in i processen med entusiasm. Nu har några veckor gått och de nya rutinerna börjar sätta sig.

Oundvikligen så måste man räkna kalorier, åtminstone under en period, för att få en uppfattning om hur stor ens förbränning egentligen är. Någon form av träning måste till och stretching är en komponent man inte får glömma givet hur stelopererad man blir av livet framför datorskärmen – men ingenting behöver gå till överdrift för att omvandlingen ska smyga igång.

Som fader till tre barn så lider Pelle av brist på tid, något jag allt mer kan relatera till som nybliven fader själv, så det är viktigt att hela upplägget ska vara så tidseffektivt som möjligt. För det syftet finns det inget bättre verktyg än kettlebell och kroppsvikt. Ska man bli så stark eller biffig som möjligt så väljer man skivstången och hantlarna men vill man få puls, styrka och rörlighet i ett paket så väljer man järnkulorna. Den tuffaste kan bringas ner på alla fyra av några högintensiva intervaller av svingar och knäböj, tror du mig inte så kan du gå ut och köra åtta intervaller som består av tjugo sekunder hårt arbete och tio sekunder vila, alternera mellan sving och knäböj, glöm inte spyhinken. På fyra minuter är du färdig både kroppsligt och själsligt vilket Pelle fick erfara men pulsen måste upp någon gång under veckan. De andra passen jag la upp var lite lugnare men ändå centrerade runt svingen, det är nämligen något som bara känns rätt, roligt, sunt, hälsosamt och fräscht med svingar. Det skadar inte att den aktiverar både bål och rumpa som annars säckar ihop rejält av en modern livsstil.

Kostbiten, som i slutändan är den viktigaste, får vara okomplicerad till en början. Det var inget fel på vad Pelle äter eftersom han lever med lyxen att ha mycket viltkött i sin kost. Jag förordar dock en rejäl dos med syrade varor varje dag för att få ordning på tarmbakterierna (vilka har visat sig vara väldigt viktigt för kroppssammansättning och till och med mentalt välbefinnande) och en redig dos grönsaker trots att carnivore är den stora trenden. I övrigt kan Pelle äta skapligt fritt så länge han ej överskrider kalorierna och får i sig ett minimum av protein och fett. Fettet, i synnerhet mättat, behövs om man ska ha en bra hormonprofil.

Stretchingen är fokuserad på de regioner som blir korta av kontorslivet så som rumpa, höftböjare, framsida lår, fotleder. Förr eller senare så kommer man få ont om man ej korrigerar det. Höften, ryggen, axlarna, något börjar spöka. Kombinerar man stretchingen med djupandning och placerar den efter träningen så skiftar man även över kroppen till återhämtning så snabbt som möjligt, yoga är inte så dumt ändå!

Det svåraste är att få till mer vardagsmotion, att promenera är viktigt på alla sätt och vis. Än så länge försöker vi inte avsiktligt pressa upp stegen men nu när solen börjar skina så blir det förhoppningsvis mer av den varan per automatik.

Pelles mål är att bättra på hälsan, att kunna leka med barnen obehindrat och att kunna klara av längre vandringar utan att hållas tillbaka på något sätt. Det är fina och motiverande mål som är roligare att jobba med än “magrutor till beach 2022” och det ska vi nog klara galant, magrutorna kanske kommer som bonus de med.

I nästa avsnitt berättar vi mer om Pelles förutsättningar – längd, vikt, och ålder. Vi presenterar målen och så får du instruktionsfilmer på några övningar och ett schema.

Och här möter du vår tränare Johan Simu i helfigur.