Kinesiska företaget Nuctech har vunnit en upphandling och kommer börja leverera säkerhetsutrustning till terminal 5 på Arlanda 2023. Detta trots att företaget har kopplingar till Kinas styrande parti och militären. Swedavia sköter verksamheten på Arlanda och sökte anbud för ny teknisk screeningutrustning. Den nya tekniken gör att tolkning av bagageröntgen kan ske på en annan plats än vid rullbandet. Systemet kallas CIP. Den uppenbara risken är att den kinesiska tekniken skickar data i hemlighet tillbaka till Kina. Arlanda är klassat som ett skyddsobjekt.

Nuctech har dock varit svartlistat i USA i många år på grund av kopplingarna till Kinas militär. I Europa har man skrivit avtal i flera länder, främst på grund av sina låga priser. Pris och kvalitet är avgörande för att man valde Nuctech, enligt Annika Balazs som är chef för strategiska inköp på Swedavia.

Efter nyheten så har Transportstyrelsen öppnat ett tillsynsärende och granskar Swedavias upphandling. Man ska kontrollera om allt skett i enlighet med lagstiftningen. Swedavia har inte tagit initiativ till samråd med en tillsynsmyndighet, vilket krävs när det är en fråga som har betydelse för Sveriges säkerhet. Swedavia kan få böta mellan 25 000 kronor och 50 miljoner om det visar sig att man gjort fel. Man säger dock att man inte kände att man behövde ta hjälp från en tillsynsmyndighet då företaget redan har avtal i andra europeiska länder.

Amerikanska säkerhetstjänsten Office of Intelligence har redan varnat för riskerna det för med sig att använda Nuctechs produkter. Man säger att de är korrupta och använder sig av mutor och prisdumpning för att skaffa sig marknadsfördelar. Och att man har en nära relation till den kinesiska staten, som utnyttjar säkerhetsbrister i tekniken.

Men trots varningar öppnar Nuctech kontor i Madrid, Rom och Bryssel, och har redan installerat över 1000 säkerhetskontrollösningar i Europa. Det gäller både för tull, civilt flyg, hamnar och statliga organisationer. Estland, Lettland, Litauen och Polen använder företages teknik vid sina gränskontroller mot Ryssland. Norge använder deras teknik vid gränsen till Sverige i Svinesund.

Reaktioner från politiker har inte låtit vänta på sig. Mikael Oscarsson är försvarspolitisk talesperson i Kristdemokraterna och är ”förvånad och chockad” över att Nuctech får uppdraget på Arlanda. Riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M) vill att både näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson och Swedavias vd själva förklarar sig.

Thorwaldsson ger en intetsägande kommentar till Aftonbladet där han säger att han utgår från att Swedavia följt reglerna för upphandling.

Centerpartiet vill ha en ny modell där oberoende kontrollorgan går in vid känsliga upphandlingar.

Vi har tidigare rapporterat om kinesernas insteg i den svenska vindkraftsindustrin.

Det kinesiska energibolaget CGN är huvudägare i stora vindparker som etablerats i Piteå, Bollnäs, Ockelbo, Sundsvall, Ljusdal och Gällivare. Där har de investerat närmare 20 miljarder kronor och produktionen utgör nästan en tiondel av den el som årligen kommer från vindkraft.

Den största kinesiska aktören i Sverige när det gäller vindkraft är CGN. I USA är företaget svartlistat efter att ha stulit amerikansk kärnteknik för militära syften. I Sverige betraktas CGN:s tillväxt som ofarlig och en garant för att vi ska bli ”oberoende”.

Ett annat kinesiskt företag som faktiskt fått nobben i Sverige är Huawei, som ville leverera teknik till svenska 5G-nät. Förvaltningsdomstolen avslog i juli i fjol två överklaganden från företaget. Post- och telestyrelsen, PTS, hade rätt att använda radiosändare med villkor som utesluter Huaweis produkter från centrala funktioner i 5G-nätet. Alla företagets produkter ska vara avvecklade senast 1 januari 2025.

Förvaltningsrätten bedömde att det kunde leda till problem för Sveriges säkerhet om Huaweiprodukter användes i centrala delar av 5G-näten. Om detta även gäller Nuctechs produkter vid screening på flygplatser återstår att se.

Filip är reporter på Morgonposten.