Vi har bekantat oss med teorin om att Stanley Kubrick fejkade månlandningen. Men vad hände senare i hans liv? Försökte han berätta mer för oss om den ockulta eliten? För att få svar på det så får vi återigen vända oss till Jay Weidner och den här gånger tittar vi på hans analys av Eyes Wide Shut.

Huvudkaraktären William Harford spelas av Tom Cruise och hans fru Alice Harford av Nicole Kidman. Sydney Pollack spelar Victor Ziegler, en mycket central person i Weidners analys av filmen.

Kubrick planerade att Eyes Wide Shut skulle bli det näst sista kapitlet i sitt liv som regissör. Den skulle komma ut 1999 och hans sista film A.I. 2001, som en hyllning till hans mästerverk 2001: A Space Odyssey. Han var 68 år gammal när inspelningen av Eyes Wide Shut påbörjades. Han dog av en hjärtattack en kort tid efter att filmen haft visning för filmbolagscheferna i Warner Brothers.

Enligt Kubricks assistent skulle A.I. inte bli så som den blev med regi av Steven Spielberg, och hade han varit vid liv skulle han aldrig ha tillåtit den spelas in av en annan regissör. Han kunde möjligen ha låtit Spielberg läsa manuset, för att få synpunkter. Även om Spielberg var en bra regissör med tekniska detaljer var han för enkelspårig över lag. Kubricks tanke med de sista två filmerna var att visa hur eliten fungerar och peka på dess motbjudande sexritualer.

Eyes Wide Shut spelades in i England, trots att den utspelar sig i New York City. Trottoarerna är annorlunda, man ser inga karakteristiska byggnader av stål och glas. För en som känner till Manhattan blir skillnaderna påtagliga. Enligt Weidner är detta medvetet, precis som alla detaljer Kubrick har i sina filmer har ett eller flera syften. ”Jag vet vad du tänker, och jag ska visa att allt du tänker är fel.”

Warner Brothers medgav att man redigerat filmen efter Kubricks död. Kubrick var förtjust i att förvirra tittaren, som i The Shining när möbler och rum i hotellet befinner sig på olika platser vid olika tillfällen i filmen. Men i Eyes Wide Shut ser det ut som att det är delar av filmen som är helt borttagna, att sjok av information saknas.

Weidner försökte förmå Warner Brothers att släppa den oredigerade versionen. En directors cut skulle ju inbringa mycket pengar åt filmbolaget. Men han fick kalla handen.

Julienne Davis spelar kvinnan som dör efter ritualen i scenerna i slottet. Hon säger i en intervju 2017 att Kubrick jobbade som en galning och inte direkt var en ung 70-åring. Han var känd för att vara en utpräglad arbetsnarkoman dedikerad sina projekt. Det kan ha påverkat hans hälsa och bidragit till hjärtattacken.

Hon menar också att de 24 minuterna till viss del är bortklippta sexscener. Filmen blev för lång för den amerikanska marknaden och klipptes därför ner. Det låter väl ganska rimligt i förstone, men betänker man att Kubrick aldrig skulle ha låtit någon annan klippa hans film blir det konstigt. Under hela hans karriär var det bara Spartacus och Eyes Wide Shut som klipptes av någon annan.

Det underlättar mycket om man sett filmen nyligen, eller har hyfsad koll på handlingen, för att förstå varuti skillnaderna i versionerna ligger.

Ögonen vidöppet slutna

Två huvudmoment i filmen är festerna. Den första festen är hemma hos Victor Ziegler och dit går läkaren William och hans fru Alice tillsammans. Den andra festen, eller ritualakten, äger rum på ett gammalt slott. I den vanliga versionen av filmen är det bara William som är på plats på slottet. Enligt Jay Weidners teori är även Alice på plats, utan Williams vetskap.

Ungraren som Alice träffar på den första festen tar enligt Weidners teori med sig henne upp en våning, och tittar på konstsamlingen. Han lyckas där förföra henne. I den klippta versionen blir hon smickrad, men avvisar hans invit och följer inte med honom.

Samtidigt håller William på att bli förförd av två unga kvinnor, men hämtas av en betjänt och ombeds att gå upp till badrummet på övervåningen. Väl där ser han en ung, vacker kvinna ligga till synes livlös, och Victor säger att hon överdoserat med kokain och heroin, en speedball. Victor är i badrummet med den unga kvinnan trots att han är gift och att hans fru är på festen. Victor är en förmögen före detta patient åt William.

Här finns det två underliga detaljer. Den ena är att det tar minst två timmar för någon att vakna upp från en speedball, inte 20 minuter. Man kan inte lämna personen ensam under tiden eftersom den då kan falla tillbaka.

Det andra är att när William går in i badrummet så knäpper Victor precis sina byxor. Trots att han innan måste ha gått ut ur badrummet för att hämta betjänten som hämtade William. Detta kan vara ett resultat av den nya klippningen av filmen, eller ett skämt av Kubrick. Det är badrumsscener i många av hans filmer. I 2001 sitter det en 20-sidig lista på väggen där det står hur man ska kunna gå på toan och bajsa i tyngdlöst tillstånd.

Det följande bråket mellan Alice och William i deras hem är framtvingat från hennes sida. Detta för att hon ska ha en ursäkt att lämna huset och bege sig till den ritualistiska elitsammankomsten i slottet. Hon vill bli introducerad för alla rika och viktiga personer och bli en del av deras hemliga sällskap.

Vi ser i scenen från ritualen i slottet att det är elva kvinnor i en ring runt mästaren, men det bör vara tolv enligt ockult numerologi. Alice ska ha fått reda på av ungraren på den förra festen att hon är påtänkt att fylla den tomma platsen i ringen. Samtidigt har William anlänt till tillställningen, och sett orgierna som pågår i rummen. Men plötsligt måste han gå fram till mästaren i ceremonihallen, under åsyn av alla andra deltagare. Där får han ta av sig sin mask.

När Alice ser att det är William som förs fram och förmås ta av sig masken blir hon bestört och lämnar tillställningen. När de båda sedan möts hemma berättar hon att hon drömt en märklig dröm där hon har sex med en stilig marinofficer. Enligt Weidner är detta ett slags ursäkt ifall misstankar av något slag skulle uppstå från Williams sida. Denna officer är också mycket lik en känd kultledare, men mer om det senare.

Ritualen och orgiescenerna är inspelade i Chateau de Ferrières, strax utanför Paris. Familjen Rothschild ägde slottet tidigare och 1972 höll man en fest där med liknande masker och kostymer som visas i Eyes Wide Shut. Kubrick var troligen gäst på den festen, för han hade blivit världsberömd med 2001 och eliten visste att han var involverad i månlandningen. Han kan ha hållit idéerna han fick på festen levande genom åren.

Andra scener man kan tänka sig har klippts bort är när Victor möter andra inom eliten och blir informerad om att William är en lös kanon på däck. Han ska då ha beordrat att någon ska följa efter William vart han än går. Victors efternamn är Ziegler, som betyder murare på tyska och jiddisch. Han är således en frimurare, och deras högste ledare, vilket framgår av hans höga position i filmen. William vill bli en del av eliten, men tillåts inte. Detta är ett tema i andra Kubrick-filmer, exempelvis i Barry Lyndon är det en fattig irländare som vill bli en del av eliten men nekas. Samma sak är det i The Shining, där Jack försöker, men inser att hans roll är att vara en tjänare.

Victor kan ha sagt till William att han måste hålla sig borta, att han inte vet vilka han har retat upp. Sista scenen i filmen visar när Alice och William under julen går i ett varuhus och deras dotter går bland nallebjörnar. Nallebjörnen, teddy bear, är en pedofilsymbol. Detta är en varning, enligt Weidner, att man ska tänka på att ens barn är omgivna av predatorer.

Filmen A.I. som skulle varit Kubricks avslutning på karriären skulle ha haft en mycket mörkare handling än i Spielbergs version. För vem är egentligen intresserad av ett barn som är en robot och aldrig växer upp? Som aldrig skaffar egen familj eller utbildar sig? Eyes Wide Shut var avslöjande, men A.I. skulle ha slagit ner som en bomb om Kubrick fått leva och göra den riktiga versionen.

Det finns också en underhistoria kopplad till scientologikyrkan i Eyes Wide Shut. Vi vet från The Shining att Kubricks filmer ofta har dubbla budskap. Både Nicole Kidman och Tom Cruise är kända scientologer. William är lik Jack Parsons, Alice liknar Parsons fru Marjorie Cameron och officeren hon har en sexfantasi om liknar L. Ron Hubbard på 40- och 50-talen. Hubbard var grundaren av scientologikyrkan. Jack Parsons var en raketforskare som praktiserade thelema, Aleister Crowleys ockulta filosofi. Parsons och Hubbard blev vänner 1945. Hubbard var under andra världskriget marinofficer. Hubbard och Cameron hade sedan ockulta sexritualer tillsammans medan Parsons var amanuens. Hubbard lurade sedan Parsons på hans livs besparingar och deras vänskap tog slut.

Kubricks dotter Vivian blev scientolog och bröt kontakten med familjen, vilket bekymrade honom. Hon dök inte upp på hans begravning.

De sista tio åren av Kubricks liv tänkte han över och omvärderade saker. I filmen spelas den katolska mässan baklänges under ritualscenen. Det är ett slags upp och nedvänd variant av en katolsk mässa, där ”prästen” är omgiven av nakna kvinnor och i närheten av orgier. Kubrick kan härmed ha pekat på att det fanns något bra i kyrkan, samtidigt som att kyrkan var infiltrerad av personer med en antikristen agenda.

Huruvida Kubrick själv blivit kristen på äldre dagar kan man bara spekulera i. Hans stora filosofiska verk som avslöjar hans syn på livet och universum är 2001. Men den filmen är föremål för en annan artikel.

Filip är reporter på Morgonposten.