Vem mördade egentligen John F. Kennedy? Och var kung Gustaf V homosexuell? Och, den stora frågan: vem sköt Olof Palme, och varför? Det finns frågor om stora händelser som människor i decennier har försökt lista ut svaret på. Många av dem är i ett sammanhang där politik, makt och ideologi möts. Morden på Kennedy och Palme är föremål för världens två största polisutredningar. Teorierna är många om konspirationer som anses dölja onda handlingar.

Men det finns också teorier om konspirationer som har som mål att få oss att tro att saker har hänt – fast de aldrig utspelat sig i verkligheten.

I skuggan av kalla kriget utvecklades teknik och politik parallellt. Kapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen skedde på alla plan: inom sport, vetenskap och internationell påverkan på andra länder. Film var ett bra sätt att visa både sin egen befolkning och omvärlden hur duktig man var.

Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey var helt banbrytande och genialisk när den kom 1968. Mycket av tekniken som möjliggjorde inspelningen var av den tidens toppklass och filmen står sig väl även i dag 54 år senare.

Samtidigt som Kubrick spelade in 2001 pågick planeringen av Apollo 11, som kom att bli den första bemannade färden till månen. Månlandningen skedde ett år efter 2001 kom ut, alltså 1969. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att tro att människor har tagit starkt intryck av 2001 och fått en del av sin uppfattning om rymden och modern teknik från just den filmen. Det skedde med ett års framförhållning till månlandningen, som blev en enorm succé för USA i rymdkapplöpningen med Sovjetunionen.

Stanley Kubrick beskrivs ofta som en av världens bästa regissörer genom tiderna. Med några få undantag räknas hans filmer som klassiker. Men det blev bara tretton filmer på 46 år. Kubrick fick som få regissörer väldigt mycket tid på sig för sina filmer, med start från 2001. Jag har sett Jay Weidners dokumentär Kubrick’s Odyssey I: Kubrick and Apollo där en möjlig förklaring ges till den intressanta detaljen. Fem år tog det att förbereda och spela in filmen.

Kubricks film Dr Strangelove: Hur jag kom att älska bomben blev en succé när den kom 1963. I militärhögkvarteret i Pentagon var man mindre nöjd, eftersom filmen framställde amerikanska generaler som blodtörstiga och galna. Man hade före inspelningen nekat Kubrick att filma inuti och utanpå deras B-52:or, bombflygplanen. Man hade misstänkt att filmen skulle håna den amerikanska krigsmakten och efter premiären besannades farhågorna. Trots det var man mycket imponerad över Kubricks resultat i att själv återskapa B-52:orna från vad han sett i olika militärmagasin. Scenerna när planen flyger över Sovjetunionen var banbrytande inom filmskapandet vid den här tiden.

Någon gång 1963 eller 1964 fick därför Kubrick ett förslag som han inte kunde tacka nej till. Enligt Weidner slöt Kubrick här en pakt med djävulen och kom att gå i tjänst hos den elit som styr världen.

Kubrick accepterade förslaget från Pentagon, men han hade nog egentligen inte kunnat tacka nej heller. Det var an offer you can’t refuse. Hans karriär tog nu en ny bana. Förslaget innebar att han skulle spela in Apollo 11:s rymdresa och månlandning, eller som man säger nuförtiden: han skulle fejka den. I gengäld fick han två saker: dels en obegränsad budget för att göra 2001: A Space Odyssey, dels att för resten av livet få göra vilka filmer han ville utan översyn av någon.

Enligt Weidner var planen att åka till månen, men man ville inte visa sina tekniska framsteg för fienden Sovjetunionen. Därför beslutade sig NASA, eller Pentagon, för att låta Kubrick spela in en fejkad månlandning efter att man sett hans filmtekniska färdigheter i Dr Strangelove. Kubrick fick faktiskt spela in filmer på sina egna premisser därefter, med undantag av sin sista film Eyes Wide Shut 1999. Den redigerades av produktionsbolaget Warner Brothers efter hans oväntade död.

Inspelningen av 2001: A Space Odyssey startade precis som Apollo-projektet 1964 och löpte parallellt. Filmen hade premiär 1968 och månlandningen skedde den 20 juli 1969. En av NASA:s rymdexperter Frederick I. Ordway III som var rådgivare under Apolloprojektet var även rådgivare till Kubrick under inspelningen av 2001.

På 1960-talet var den modernaste tekniken så kallad front screen projection, med ljussättning bakom en stor skärm. Kubrick använde sig av tekniken både när han spelade in månlandningen och till scenerna med aporna i 2001. Han ville få scenerna att framstå som om de var inspelade ute med stora vyer i bakgrunden och inte i en studio. För mer information om det bildtekniska rekommenderas att titta på dokumentären i länken ovan.

I både filmmaterialet från Månlandningen och 2001 ser människorna ut att röra sig långsamt. Det var för att normal rörelse skulle se suspekt och konstlat ut, så Kubrick drog ner hastigheten på filmerna till ”slow motion”. Weidner tror att 2001 släpptes ett år före Apollo-filmen för att pränta in i folks medvetande att man rör sig i slow motion i rymden, ett slags programmering via bioduken. I äldre utgåvor av 2001 finns en mängd NASA-experter med i sluttexterna, något som senare redigerats bort.

Det finns också oklarheter kring Kubricks död. Eyes Wide Shut hade premiär den 16 juli 1999, exakt på dagen 30 år efter den första månlandningen. Att Kubrick inte berättat öppet om att han fejkade månlandningen kan inte betraktas som särskilt konstigt, eftersom han var rädd för sitt liv. Men han berättade faktiskt allt på ett annat sätt, i sin film från 1980: The Shining.

The Shining är enligt Weidner Kubricks mest missförstådda mästerverk. Filmen är baserad på romanen The Shining av Stephen King, men Kubrick anpassade filmmanuset till sin agenda. Han använde så att säga filmen som en avfyrningsramp för att få mer uppmärksamhet för sin egen berättelse.

Filmen har två huvudkaraktärer som båda representerar aspekter av Kubrick själv. Jack Torrence, spelad av Jack Nicholson, är den praktiskt lagde pragmatikern som vill bli en bra författare och är beredd att offra mycket för att bli det. Han har svart hår, är egensinnig och röker Marlboro-cigaretter, som också var Kubricks favoritmärke. Sonen Danny, spelad av Danny Lloyd, representerar Kubricks barnsliga, känslofyllda sida och är den verklige artisten. Danny är ungdomlig, psykisk och ser det ingen annan ser. Han har också en benägenhet att högt säga saker som borde hållas hemliga.

I den första scenen möter den pragmatiske Jack direktören för Overlook Hotell, Stuart Ullman, och förhandlar fram en deal: han får skriva så mycket han vill på sin bok, bara han också tar hand om hotellet. Av direktören får han veta att den tidigare vaktmästaren blev vansinnig och mördade sin fru och två döttrar. Jack, hans fru Wendy och sonen Danny flyttar in i Overlook Hotell precis före vintern.

Direktören för Overlook Hotel bär kläder i färgerna rött, vitt och blått precis som Jacks fru Wendy, som spelas av Shelley Duvall, och Danny, under den första timmen av filmen.

Hotellet symboliserar i filmen nationen USA och är byggt ovanpå urgamla indiangravar och heliga platser. Interiören i hotellet är fylld av indiankonst och symboler, och precis som nationen USA är det många kändisar och kungligheter som gillar att besöka hotellet. Precis som USA är hotellet nytt och skinande, skrytigt och snaskigt, men med en tråkig arkitektur. Kubrick vill säga tittaren att något konstigt pågår här, något står inte rätt till.

Det är genom symboler i filmen som Kubrick berättar för oss den verkliga, underliggande handlingen i filmen. Ja, den dolda handlingen, om man så vill. Direktören har en amerikansk örn bakom sig i sitt rum i hotellet – som om örnen är den verkliga maktfaktorn, som finns i bakgrunden. Örnen representerar USA, men var också symbolen på månlandaren under Apollo 11-programmet. Han har också en amerikansk flagga till vänster om sig på skrivbordet. Direktören symboliserar ansiktet utåt för den amerikanska regeringen som Jack gjort en deal med. Direktören bär tupé, vilket får honom att likna president John F. Kennedy. Jacks främsta uppgift är att motverka bilden av att hotellet, alltså USA, förfaller: det är hans främsta uppgift.

Sonen Danny får plötsligt syn på den förre vaktmästarens döda döttrar, stående mitt emot honom i rummet. De är tvillingar, vilket de inte är i Kings roman. Familjen möter också kocken på hotellet, Dick Halloran, och Danny upptäcker att även Dick har psykiska krafter. Dick varnar Danny för att gå in i rum 237.

Familjen har gjort sig hemmastadd i hotellet och allt verkar bra, förutom att Jack har sömnproblem och svårt med skrivandet. Jack står i stället och kastar en tennisboll mot en vägg i foajén. På väggen finns ett indianmotiv som påminner om raketer redo att skjutas upp. Jack slänger sedan i väg tennisbollen som försvinner i hotellets korridorer.

Jack tittar på miniatyrmodellen av en labyrint. Den verkliga labyrinten finns strax utanför hotellet. I miniatyren får han syn Danny och Wendy, som är helt ovetande om den verkliga orsaken till den deal han slutit med Overlook Hotel. När Danny och Wendy strax innan sprang ut mot labyrinten sade Wendy: ”Förloraren måste hålla Amerika rent.” Det syftar på vad direktören sa till Jack tidigare. Det får inte se ut som att Overlook Hotel är på väg att förfalla.

En snöstorm har nu dragit in över hotellet. Snöstormen och kylan symboliserar kalla kriget, som också var en drivande kraft för rymdprojektet och den fejkade månlandningen. Björnarna som syns i flera scener på hotellet symboliserar den ryska björnen, fienden i kalla kriget, som satte press på USA. Familjen är nu fast i kylan, precis som USA var i kalla kriget.

Vi ser Danny sitta i hallen och leka på en matta. Mattans mönster är hexagoner, men med en lång linje som går framåt, från hans håll sett. Mönstret har stora likheter med NASA:s avfyrningsramp 39 i Cape Canaveral i Florida. Bilarna han leker med ser ut att vara uppställda runt uppskjutningsområdet. Plötsligt kommer tennisbollen rullande, den som Jack kastade bort förut. Det är en uppmaning till Danny: ”Vill du vara med i leken?” Danny reser sig upp och då ser man att motivet på hans tröja är en Apollo 11-raket. När Danny reser sig symboliserar han den fejkade uppskjutningen av Apollo 11-raketen.

Danny går sedan framåt och ser att dörren till det förbjudna rummet 237 är öppen. I Kings roman var numret 217, men det ändrade Kubrick. 237 000 000 är avståndet mätt i engelska miles mellan jorden och månen. Rum 237 representerar den kuliss som Kubrick var tvungen att skapa för att visa en trovärdig bild av månlandningen. Han var här tvungen att lita på sin intuitiva artistiska sida, vilken representeras av Danny. Detta är en del av Jacks deal med direktören, att fejka månlandningen. Rum 237 är dock inte på riktigt och i filmen får vi veta att ingen får prata om rummet och att inget verkligt har hänt där.

Tittar man på nyckeln som sitter i låset står det ”Room Nº 237”. Om man bortser från det lilla o:et i Nº kan man få ut två ord av bokstäverna: Moon och Room. Moon Room, månrummet.

Nästa viktiga scen är den där Jack säger till Wendy att han haft en hemsk dröm, där han dödade Wendy och Danny. Danny kommer samtidigt in i rummet och har blivit skadad av någon eller något, hans tröja är trasig. Wendy tror här att Jack skadat Danny, vilket inte är helt fel då det är dealen Jack gjort med direktören som har skadat Danny. Dealen som Kubrick slöt skadade hans artistiska sida.

Jack beger sig till rum 237 på inrådan av Wendy. Väl där ser han en attraktiv ung kvinna som han börjar kyssas med. Plötsligt upptäcker han att kvinnan blivit en gammal pestsmittad hagga. Detta symboliserar dealen Jack slutit, som vid första anblicken såg mycket bra och lockande ut men som utvecklats till något mycket obehagligt. Jack tröstar sedan Wendy och försäkrar henne om att inget har hänt i rum 237 och att Danny nog måste ha skadat sig själv.

Lögnen för frun gör också att Jack nu kan se allt som faktiskt sker i Overlook Hotell. Han har blivit insläppt i The Gold Room, där den fina eliten håller hov, precis som Kubrick blev insläppt i eliten i verkligheten. Där alla viktiga personer och kändisar befinner sig.

Han kan nu se den pågående festen och alla uppklädda personer. Han råkar stöta ihop med en kypare som visar sig vara den förra vaktmästaren på hotellet, den som dödade sina tvillingdöttrar. Kyparen förnekar dock att han varit vaktmästare, men säger också att ”han alltid varit på hotellet” och att Jack ”är vaktmästaren”. Jack får klart för sig att han inte är accepterad i eliten på riktigt, utan fortsatt är en vaktmästare – en tjänare på den lägsta nivån. Kyparen varnar också Jack om att Danny har berättat för någon utomstående om ”den här situationen”. Alltså att Kubrick har berättat för en utomstående om att han spelar in en fejkad månlandning.

Jack börjar nu få skägg och ser mer ovårdad ut. Enligt Weidner är detta för att likna Kubricks egna fysiska förfall efter att inspelningen av 2001 påbörjats. När inspelningen startade 1964 såg han välvårdad och prydlig ut, men fyra år senare hade han skägg, långt hår och hade gått upp i vikt.

Wendy vill läsa boken som Jack har arbetat så frenetiskt på. Han meddelar henne i arga ordalag att han inte vill bli störd och att hon förstör hans koncentration. När Wendy lämnat rummet sitter en ny sida i skrivmaskinen som inte fanns där innan. Det är USA, hotellet, som styr Jacks skrivande och ser till att mata in nytt papper.

Wendy är dock väldigt nyfiken och tar sig in i rummet när Jack inte är där. Det är inte meningen att hon ska veta någonting om vad han skriver, men när hon tittar ner får hon se det med egna ögon. Det enda han skrivit, om och om igen, är meningen: ”All work and no play makes Jack a dull boy.” Ungefär: ”Bara arbete och inget kul gör Jack till en tråkig pojk.” Detta finns inte med i Kings roman. Weidner menar att ”All” ska utläsas A11, alltså: ”Apollo 11 work and no play makes Jack a dull boy.” Kubrick har använt sig av bokstaven A i andra sammanhang som i omslaget till filmen A Clockwork Orange. Overlook Hotel har också flera A:n i sin byggnadsform, och Apollo-projektet hade ett stort A i sin logga. Wendy, som symboliserar Kubricks fru Christiane, fick reda på att han inte alls arbetade på en science fiction-film, utan på sitt hemliga projekt åt NASA.

Wendy försöker nu tvinga Jack att avsluta projektet. Jack svarar med att säga att hon inte har någon aning om vad som kommer att hända med honom om han inte lever upp till sin del av dealen. Jack blir här märkbart upprörd och senare våldsam.

Samtidigt kontaktar Danny via sina psykiska krafter Dick Halloran som sitter på ett flygplan på väg till Florida. Florida är delstaten där uppskjutningsplatsen för Apollo 11-raketen finns. Dick återvänder sedan till Overlook Hotel i sin gula Volkswagen. I Kings roman kör han en röd Volkswagen. Dick åker i snöovädret och kör förbi en röd Volkswagen som blivit förstörd i en krock med en lastbil. Detta är ett meddelande från Kubrick till King: jag förstörde din roman och ersatte handlingen i den med min egen historia.

När Dick anländer till hotellet blir han mördad av Jack. Detta är inte heller med i Kings roman. Dick får här symbolisera en person som i verkligheten fått vetskap om den fejkade månlandningen och som Kubrick var tvungen att mörda. Weidner pekar här återigen på samtalet som Dick hade med Danny i början av filmen: varningen för att gå in i rum 237. Kanske hade en person i verkligheten varnat Kubrick för att ta sig an månlandningen?

Att Kubrick använde sig av Stephen Kings roman som förlaga för filmen var ett sätt att förklä sin egen historia, för att skydda sitt eget liv. Kubrick ville berätta sanningen, men valde att göra det genom att göra en modifierad filmatisering av Kings novell för att berätta att han fejkat månlandningen. The Shining handlar också om hur den fejkade månlandningen nästan förstörde hans äktenskap och att han själv med nöd och näppe undkom med livet i behåll.

Tvillingdöttrarna som mördades av den förre vaktmästaren på hotellet symboliserar NASA:s projekt Gemeni, som betyder tvillingar. Det är anledningen till att han ändrade de från systrar, i Kings roman, till tvillingar i filmen. I en scen i filmen vaknar Jack upp i hotellets matlager, bland lådor och förpackningar. En låda har numret 39 000, 39 är numret på plattformen varifrån Apollo 11-raketen sköts upp. En annan kartong är märkt med namnet Golden Ray, gyllene strålar, vilket kommer från solguden Apollo. Vi ser också burkar med drycken Tang, samma som astronauterna hade med sig i farkosten.

I filmens sista scen ser vi en bild på Jack från ett nationaldagsfirande 1921. I högerhanden håller han en lapp med ett hemligt budskap. En annan man lägger sin hand på Jacks arm, för att hindra honom att visa upp lappen. Detta lämnas okommenterat av Weidner, men filmvetaren Jay Dyer pekar på att Jack här håller armarna som Baphomet, satansfiguren.

Det finns mig veterligen ingen uppgift om att Stephen King har uttalat sig om att filmen ska handla om månlandningen. Men King ogillade Kubricks film starkt, och 1997 kom en tv-serie vars manus var mer troget Kings roman.

Styrkan i Weidners teori är inte främst teknisk bevisning, utan hur Kubricks liv och hans filmer bildar ett mönster. Med undantag av hans mycket tidiga verk symboliserar varje film någonting och innehåller ett budskap som Kubrick ville förmedla om hur världen faktiskt fungerar. Filmerna blir som pusselbitar i en helhet, även om man kan spekulera i om den sista biten i form av Eyes Wide Shut verkligen blev som Kubrick hade avsett. Men det är ämnat åt en annan text.

Filip är reporter på Morgonposten.