Cheferna för stora amerikanska flygbolag går ut i ett gemensamt brev och varnar för implementeringen av 5G som sker i USA på onsdag. Riskerna med att starta 5G på C-bandet kan göra att större flygplanstyper blir oanvändbara och kan strandsätta tiotusentals passagerare, enligt cheferna. Det finns också risk för stopp i godsflygstrafiken och därmed utökade störningar i leveranskedjorna.

Cheferna som skrivit på uppropet är knutna till Alaska Airlines, American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways, Southwest Airlines, United Airlines, FedEx, och UPS.

Man skriver att man vill ha ett undantag för områden 3,2 kilometer från start och landningsbanor för berörda flygbolag. Detta kommer säkerställa att man inte påverkar flygindustrin, passagerartrafik, transportflyg, vaccindistribution, leveranskedjor, arbetskraft eller ekonomin över lag. Man ber också flygmyndigheten FAA att uppge var basstationerna för 5G befinner sig som är närmast start och landningsbanorna vid flygplatserna.

Teknikföretagen som står för utbyggnaden av 5G i USA är AT&T och Verizon, som redan gått med på att skjuta fram starten från 5 till 19 januari. De vann en upphandling värd 80 miljarder USD i fjol som gav dem rätten till nästan all utbyggnad av det nya nätet. Trots detta varnar flygbolagscheferna för katastrofala konsekvenser för flyget imorgon. En stor del av flottan kommer behöva hållas på marken på obestämd tid. Det är främst känsliga instrument i flygplanen som riskerar bli oanvändbara, som höjdmätare och verktyg för dålig sikt.

Vita huset har fått varningen

På en dag kan 100 000 passagerare och 1100 flygningar bli inställda, varnar man i brevet. Flera berörda myndigheter och Vita huset har fått brevet till handa. Transportminister Peter Buttigieg är informerad om farorna då han suttit i samtal med flygbolagscheferna och Boeings vd Dave Calhoun under söndagen.

Enligt FAA är 45 procent av den kommersiella flygflottan redo för landningar med dålig sikt på flygplatser med utbyggd 5G, men flera stora flygplatser är inte redo.

USA har redan drabbats av stora driftstörningar i leveranskedjor för varor och gods senaste månaderna. Sjukskrivningar, vinterstormar och färre lastbilschaufförer har gjort att hyllorna i många matvarubutiker gapar tomma. Stora förseningar för godsfartygen i fjol har lett till ökad inflation och brist på många teknikvaror. Varor som normalt tar en månad att beställa hem kunde nu ta åtta månader. En eventuell kris inom flygtrafiken kan ytterligare spä på den pågående krisen som präglat Joe Bidens tid som president.

Schweiz är pionjärer på 5G-implementering och 98 procent av landets befolkning har sedan 2020 tillgång till nätverket. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har utbyggnaden påbörjats i Sverige men sker i etapper och styrs av marknadens efterfrågan. Storstäder där det redan finns kapacitetsbrist är först på listan. Man bygger ut på platser som redan har infrastruktur, befintliga master och nät som har 3G eller 4G rustas upp med ny teknik.

Tele2 marknadsför 5G med argument som att man kan strömma film snabbare och få en mer avancerad shoppingupplevelse. Man ska också kunna få bättre läkarvård via länk, bättre spelupplevelse och utvecklar VR-teknik (virtuell verklighet). Perfekt för den som vill leva isolerad från andra människor med andra ord.

Debatten om hälsorisker har främst förts av mindre intressegrupper som Elöverkänsligas Riksförbund och andra fristående aktivister. Det finns en konsensus inom etablerad forskning att 5G är ofarligt. Om ökad bandbredd och möjlighet för individer att distansera sig själva från samhället är hälsofrämjande i sig återstår att se.

Filip är reporter på Morgonposten.