Mord, självmord och helt vanliga dödsfall – två brottsplatsstädare med mer än 250 000 följare på TikTok älskar sitt jobb, och visar gärna upp blodiga scener från hela USA. Nu avslöjar duon de värsta sakerna de sett i sin horribla karriär, men alla är inte förtjusta av att se sina nära och käras bistra slut visas upp för allmän beskådan.

Det som finns kvar när polisen tar bort avspärrningarna vid en brottsplats där någon gått bort är inte bara en notis i nyheterna, eller sorg, vrede, uppgivenhet och saknad hos de som finns kvar. Sanering efter olyckor och illdåd, ibland veckor och månader efter händelsen, behöver också göras. Lukten från en ruttnande kropp kanske blandas med stanken av sopor och matrester som står framme. Intorkat blod ska bort från golven, liksom hjärnsubstans på väggarna, avföring, decennier med tjocka nikotinlager från cigarettrök på alla ytor, likmaskar och mängder med flugor. Kanske att också grannen under behöver hjälp med en mörk fläck i taket, som börjat mögla.

Det är då proffsen kommer till undsättning, som de amerikanska brottsplatsstädarna Tom DeSena och Junior Lallbachan. Tidigare fick familjen eller andra anhöriga städa bort hemskheterna, men i takt med den spektakulärt ökande mordfrekvensen i USA har behovet av saneringsfirmor ökat dramatiskt. Under åren har branschen blivit så populär att den följts av filmer (som Cleaner, 2007, med Samuel L. Jackson), tv-serier (The Cleaner, 2021), dokumentärer och flera miljoner kultföljare på TikTok och YouTube.

Duon har blivit viral på TikTok, där de beskriver några av de märkliga brottsplatser de stött på. Inför uppdraget får de basfakta som adress, kontaktperson, en kort beskrivning av vad som ska göras och när de ska påbörja saneringen, men inga bilder. Ett av de värsta uppdragen var på ett sjukhus i New York under pandemin, när fyra traktorsläp som transporterat döda människor skulle desinficeras från fotknölsdjupa kroppsvätskor. ”Lång historia kort, Junior använde en av våra sprejmaskiner, tittade inte ner och desinficerade till slut alla släpvagnar” säger DeSena till Daily Mail. En annan gång fick de ta hand om en lastbil fylld med döda kroppar.

”Det är nästan bättre att gå in i de här jobben utan att veta för mycket, eftersom det håller oss alerta – det håller oss på tårna, proaktiva och redo för vad som helst”, fortsätter DeSena. Han och kollegan Lallbachan, med över 250 000 följare på TikTok, delar med sig av sin ovanliga vardag. ”Jag har aldrig varit särskilt intresserad av blod och grymhet, men har heller aldrig varit klenmagad. Det här jobbet lät helt enkelt coolt och annorlunda.”

Blodiga golv är långtifrån det äckligaste de städat rent – här platsen för ett självmord

Men de två får också hantera sörjande familjer eller vänner till de som gått bort. ”Att behöva hantera en sörjande, trasig, förlorad, förvirrad person är väldigt svårt”, avslutar DeSena. ”Även om jag behandlar varje enskild person och situation lika, så är det inget som skadar min själ hårdare än att se en förvirrad mamma eller pappa som just förlorat sitt barn, eller ett trasigt barn som förlorat sina föräldrar.”

Samtidigt är det allt fler som reagerar på att privata tragedier läggs upp på sociala medier. I höstas kunde nyhetskanalen Insider berätta om en kvinna i USA som stämde ett städbolag, mångmiljonföretaget Spaulding Decon, efter att de lagt upp brutala bilder och videor på hennes mans självmord på företagets sociala medier, för att, som kvinnan påstår, tjäna pengar på andras tragedier. Kvinnan och hennes barn traumatiserades när de såg deras hem rengöras på företagets TikTok-sida, som även lägger upp filmer på YouTube. Spaulding Decon har mer än 4,3 miljoner följare som är intresserade av brottsplatser, söndersökta droglabb och flera dagars sanering hemma hos hoarders.

Spaulding Decons ägare och vd, Laura Spaulding, sa till Insider att deras videor är pedagogiska. ”Vi berättar för [besökarna] vad vi gör, vi berättar för dem varför vi gör det, och vilken utrustning vi använder för att rensa upp. Den största anledningen till att vi startade vår kanal var för att majoriteten av befolkningen inte hade en aning om att den här tjänsten ens existerar, de tror att polisen gör det. Det finns också ett stort intresse från personer inom kriminalteknik som verkligen vill se vad vi gör, och hur vi gör det”.

Videor på Spaulding Decons YouTube-kanal, som marknadsförs och läggs upp på deras TikTok-konto, har titlar som ”Pop Goes the Body”, ”Melted to the Bed”, ”Tub With Chunks of Flesh”, ”Left Alone to Die” och ”19 Days of Rotting”. TikToks riktlinjer tillåter inte att våldsamma dödsfall visas upp, men man säger vidare att de gör undantag för bland annat pedagogiskt, dokumentärt eller vetenskapligt innehåll.

2020 dog över 45 000 amerikaner på grund av att vapen var inblandade, genom dråp, mord eller självmord, enligt Svenska Yle. Det är 25 procent fler än fem år tidigare, och en ökning med 43 procent från 2010. Tom DeSena, Junior Lallbachan och deras branschkollegor riskerar inte att bli arbetslösa.