Ah, den nya sköna blingrande influencer-världen som frälser oss från våra innehållslösa liv. Kronisk brist på reklammärkning, Instagram-profiler som mosar personliga fiender, snyfthistorier för att ragga Swish-pengar, köpta fejkföljare, hittepå-livstil, lögner om statistik, reklam för charteroperationer i Turkiet och filter, filter, filter. Det är en dynamisk bransch.

På senare år har en våg av högprofilerade skandaler drabbat Frankrikes influencersektor, meddelar den amerikanska tidskriften Time. Ett exempel är den fransk-schweiziska fotomodellen tillika dokusåpa-personligheten Nabilla Benattia-Vergara. Hon fick böter på 200 000 kronor för att ha marknadsfört bitcoin till miljontals Snapchat-följare, utan att avslöja att hon fick betalt för att göra det.

Och tidigare i år gjorde över 100 påstådda offer en grupptalan, där de anklagade franska influencers för att medvetet ha lurat dem till att satsa och sedan förlora pengar på bland annat NFT-plattformar. Stéphane Vojetta, parlamentsledamot i Frankrikes nationalförsamling, såg konsekvenserna på egen hand. ”Vi hade möten med offer för bedrägerier – allt från medicinsk felbehandling till drop-shipping och kryptovalutabaserade Ponzibedrägerier”, säger han till Time.

Men snart kan Frankrike bli det första landet i världen som med lagens hjälp definierar vad en influencer är och får göra, enligt ett förslag från Vojetta och Arthur Delaporte, medlem i Frankrikes konstituerande församling. Lagförslaget, som regeringen säger är det första som tillhandahåller ett regelverk kring påverkan i Europa, antogs av parlamentets andra kammare i mars. Det kommer sannolikt att godkännas i Frankrikes senat, parlamentets första kammare.

I sin nuvarande form ska den nya lagen förbjuda influencers från att marknadsföra kosmetisk kirurgi, finansiella produkter, tjänster som kryptovalutor samt förfalskade varor. Lagen kommer också att tvinga folk att tala om när de använder filter på foton, samt videoinslag som egentligen är annonser. Kampanjer som involverar spel om pengar eller betting måste förses med varningstext.

Internet ”är inte vilda västern”, sa Frankrikes finansminister Bruno Le Maire till lokala medier, när han i januari upprättade ett offentligt samråd för att skapa ett ramverk kring regleringen. ”Detta är första gången i Europa som ett omfattande regelverk för influencers kommer att införas.” Bland annat ska innehållsskapare väldigt tydligt meddela om ett inlägg är sponsrat, och inte som nu med en kort blänkare i texten eller en blyg hashtag.

”Vi kommer inte att reglera influencers yttrandefrihet på sociala medie-kanaler”, avslutar Vojetta. ”Vad vi kommer att reglera är den påverkan sociala medier har när de används som reklamkanal.” Den som bryter mot den kommande lagen riskerar sex månaders fängelse, och böter på upp till tre miljoner kronor. Olagliga inlägg ska plockas bort, men den verkliga avskräckningseffekten ligger i att den som inte sköter sig helt sonika tas bort från de sociala plattformarna. Då blir livet innehållslöst på riktigt, i alla fall för den influencer som syndar.

Men Frankrike är inte ensamma om att vilja tämja vilda västerns frispringande influencers. Norge antog 2021 en lag som gjorde det obligatoriskt för influencers att avslöja om de lade upp retuscherade bilder som en del av betalda kampanjer. Och en brittisk utredning om influencerkultur 2022 krävde bland annat skapandet av en uppförandekod för influencer marketing.