Det är i år 30 år sedan Waco stormades av federal polis den 19 april 1993. Stormningen var slutet på den belägring som skett av Davidianernas ranch vid Mount Carmel i Texas. Allt utlöstes av en husrannsakan 28 februari samma år, då agenter från federala myndigheten för alkohol, tobak- och skjutvapen skulle delge husrannsakan. Eldstrid utbröt och fyra agenter och sex davidianer dödades. Belägringen slutade med en stor och dödlig eldsvåda. Det var den dödligaste eldstriden i USA sedan inbördeskriget 130 år tidigare.

Federala myndigheter intresserade sig för davidiernas fastigheter i Mount Carlmel efter att de fick information om att det lagrades mängder av illegala vapen där. Målet med husrannsakan var att genomsöka fastigheterna och gripa ledaren David Koresh för illegalt vapeninnehav. Vem som sköt första skottet i dramat är ännu inte klarlagt, skriver tv-kanalen History i ett reportage på sin hemsida.

I stället väntade en 51 dagar lång belägring mot Koresh och hans följare. Under tiden förhandlade man och 35 davidianer släpptes ut, varav 21 var barn. Myndigheterna försökte locka ut Koresh och hans följare den 19 april, man rammade då fastigheten med stridsvagn och sköt in tårgas. Man har efteråt fått mycket kritik för agerandet, då fastigheten tog eld. 76 davidianer avled, varav 28 var barn.

Koresh själv dog av en skottskada i huvudet, men det är oklart hur det gick till. Om han tog livet av sig, eller blev träffad av någon annan. Belägringen är omgärdad av frågor och spekulationer.

Davidianerna grundades av bulgaren Victor Houteff 1935. Han och hans följare slog sig ned i Waco. 1955 när Houteff avlidit tog Benjamin Roden över och drev vidare en gren av den ursprungliga Davidian-kyrkan, som tidigare hade kopplingar till sjundedagsadventisterna.

Houteffs bok Herdestaven från 1930 är en grundläggande skrift där han beskriver hur sjundedagsadventisterna efter grundaren Eller G Whites död frångått den sanna läran.

Houteffs änka Florence bildade en egen gren i Elk, också i Texas, och förutspådde Kristi återkomst till 22 april 1959. Eftersom Jesus inte dök upp då valde man i besvikelse att lägga ned sin gren av davidianerna.

Om Koresh själ var en kultledare råder det delade meningar om. Precis som det gör om davidianerna själva var en kult. Media hade vid tidpunkten för belägringen inte mycket att gå på, förutom medlemmarnas egna utsagor. Den negativa bilden av davidianerna tog fäste fort.

Att det fanns problem inom gruppen var det ingen tvekan om. Flera överlevare från Waco berättade om olika former av övergrepp mot barn och 11-åringar som tvingades ha sex med Koresh. Om det definitivt var en kult är dock oklart. Möjligen uppfyllde man vissa kriterier för att kallas kult.

Samtidigt började Koresh beteende med att söka sig till unga flickor och barn redan tidigt. Som 19-åring gjorde han en 15-årig flicka gravid.

Senare vid samma ålder sökte han sig till en församling inom Southern Baptist Church där han blev förälskad i pastorns 12-åriga dotter. Han påstod att han fått ett budskap från Gud att hon skulle bli hans fru, men pastorn hade andra åsikter om det och slängde ut honom ur församlingen.

Koresh var själv barn till en ung mor som bara var ett 15-årigt när han föddes. Han blev mobbad under uppväxten i Huoston i Texas, främst för sin dyslexi. Han växte upp hos sina morföräldrar, i skolan fick han öknamnet Mr Retardo (Herr Mongo).

Att hans uppväxt präglades av ensamhet var också något han upprepade gånger berättade för FBI-agenterna under de 754 telefonsamtalen de hade sinsemellan.

Innan han begav sig till Waco försökte han bli rockmusiker i Hollywood. Han fortsatte att spela gitarr även efteråt och en del av hans musik finns kvar att lyssna på.

Totalt fick Koresh 16 barn med olika kvinnor inom församlingen. Enligt hans egen tro behövde han skaffa 24 barn med utvalda kvinnor, dit hann han inte innan sin död. Dessa 24 barn skulle sedan tjäna som 24 äldste över tusen år efter Jesus återkomst.

De flesta beskyllningar om övergrepp mot barn kom dock från avhoppare från församlingen. En sådan, Jeannine Bunds, hävdar att Koresh brukade upplösa äktenskapen hos par som nyligen anslutit sig, så han kunde ha exklusiv rätt till sex med deras kvinnor.

Under sin första tid hos davidianerna på 1980-talet inledde han en sexuell relation med Lois Roden, då ledare för församlingen. Trots att hon var närmare 70 år gammal trodde Koresh att Gud ville att han skulle göra Roden med barn. Rodens son George kände sig manad att bli församlingens nya ledare och var inte speciellt förtjust i att modern hade ihop det med Koresh.

Det utbröt en konflikt mellan dem som slutade med att Roden sköts i bröstet och händerna och avled. Koresh åtalades för mordförsök men frikändes efter att rättegången ogiltigförklarats.

Många har genom åren varit kritiska till själva belägringen och hur federala myndigheter agerade. Koresh brukade jogga exakt samma sträcka varje dag, om han skulle gripas hade det kunnat ske ganska enkelt. Nu valde man att bege sig till hans hus, trots att man visste att han var beväpnad och var instabil mentalt.

Vissa menar också att myndigheterna inte var tillräckligt pålästa om hur davidianerna fungerade. Hade man känt till deras teologi hade man heller aldrig beslutat sig för att genomföra en sådan räd. FBI har till och med ändrat sina metoder efteråt.

Andra menar att FBI också inte ville att positiva saker om Koresh och hans liv i Waco skulle spridas i media. Risken skulle bli att folk då tyckte han var för normal, och inte den galning som han framställdes som i media. Ett exempel finns i klippet nedan, där privata filmer med hans familj finns med:

Det har kommit ett antal dokumentärer om Koresh och Waco genom åren. Den senaste heter Waco: American Apocalypse och släpptes i mars på Netflix. Den ska bland annat innehålla filmmaterial från nyhetsmedia som aldrig tidigare visats.

Den första kända dokumentären kom dock redan 1993: Waco, the Big Lie, i regi av Linda Thompson. I filmen visas en scen där det ser ut som att en av myndigheternas bepansrade bilar hade en eldkastare monterad.

Hon fick kritik av filmmakaren Michael McNulty, han menade att det i själva verket handlade om en reflex på aluminium från en vägg som fastnat på fordonet. Thompson hade tillgång till ett VHS-band från övervakningsfilm, McNulty hade en betaversion av originalkopian.

Thompson gjorde senare en uppföljare: Waco II, the Big Lie Continues, där hon bemötte kritik mot den första filmen.

Thompson är också känd för att ha varit en stark motståndare till Bill Clinton. 1994 sammanställde hon en lista på 24 personer med någon form av koppling till Clinton och som avlidit under påstått märkliga omständigheter.

McNulty var sedan själv med och producerade en dokumentär 1997: Waco: The Rules of Engagement. Där framställs FBI i dålig dager och anklagas för att ha skjutit in i byggnaden mot davidianer under stormningen 19 april.

Just den frågan har varit omdebatterad, FBI påstod att ingen av deras agenter sköt verkanseld under den sista dagen, då eldsvådan brutit ut. Men det motsägs av kritiker som menar att så skedde visst, och att eldsvådliga tårgasgranater som sköts in i kombination med gevärsskott var det som orsakade elden.

Enligt justitiedepartementets rapporter från 1993 och 2000 var det davidianerna som startade eldsvådan. Man hällde bensin på hö där man tänt eld och detta på minst tre olika platser i fastigheterna.

Sju tecken på att det är en kult

Enligt den amerikanske kristne ortodoxe munken Seraphim Rose (1934–1982) finns det sju tecken att leta efter för att veta om något är en kult eller liknande rörelse:

Reglerna gäller inte för gurun själv. Ledaren följer helt enkelt inte reglerna han stipulerar för sina följare.

Det finns inget behov av Gud externt. Gurun leder inte följaren till Gud utan till sig själv. Alla kulter är enligt Rose förklädda sex-kulter, mer sex och rikedom åt gurun. Följaren manipuleras till att tro att den är förlorad utan gurun.

Löftet om snabba resultat utan hårt arbete. En slags snabbmats-spiritualitet som hjälper till att få nya följare på kroken.

Gurun återupptäckter gammal förlorad visdom. Gurun knypplar ihop något från obskyra källor för att stödja sina egna idéer.

Det välkända används för att få snabb koppling. Kulter och liknande rörelser tar gärna bekanta företeelser i kulturen och bakar in det i sin egen filosofi. På så sätt känner följaren en slags trygghet.

Det existerar ingen objektiv moral eller sanning. Lärandet förändras i takt med följarnas sinnestillstånd. Den typen av manipulering är oförenlig med en objektiv sanning. Kulters främsta fokus är att behålla följare, vilket gör att budskapen anpassas.

Små delar av helig skrift eller historisk text används på ett sätt som saknar proportioner. Att medvetet förvrida mindre delar av en befintlig helig skrift och sedan skapa något helt annorlunda än vad den egentliga betydelsen egentligen är.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.