I USA rasar ytterligare ett slag i kulturkriget. Nu är det Bud Light som låtit en transsexuell bli affischnamn för sin populära öl. Samtidigt är målgruppen till stor del konservativa män. En bojkott har utlysts och många republikanska profiler har stämt in i kritiken. Men inte alla, Donald Trump Jr tycker inte bojkott är en bra idé.

Det började tidigt i april när Bud Light skickade Dylan Mulvaney några öl. Mulvaney är influencer och har miljontals följare på Instagram och Tiktok. Mulvaney är också transman, vilket betyder att han framställer sig som, och påstår sig vara, kvinna.

Han använde ölen för att fira sitt första år som kvinna, en av burkarna hade hans ansikte som tryck. Det var också PR för en tävling där folk kunde vinna 150 000 kronor av Bud Light, genom att skicka in videos på sig själva bärandes många öl, skriver Vox.

Kritik mot transrörelsen har blivit vanligare de senaste åren, speciellt inom konservativa kretsar och bland folk som röstar på republikanerna. Många valde att agera med plånboken och sluta köpa Bud Light.

En anonym butiksinnehavare i Arkansas sade att försäljningen gått ner 20 till 25 procent sedan kontroversen startade. Många väljer i stället konkurrenterna Miller eller Coors Light.

Marknadsföringschefen på Bud Light Alissa Heinerscheid har sagt att hon tagit sig an att förvandla varumärket. Samtidigt säger högt uppsatta chefer att man blev tagna på sängen av kampanjen, som man inte underrättats om på förhand.

Bud Light har försökt hitta tillbaka till sin målgrupp genom en ny reklamfilm, med tydligt patriotiskt tema. “Det här är historien om den amerikanska själen” sägs det i den, men många är fortsatt skeptiska.

En konsekvens av missnöjet hos kunderna är att Bud Lights moderbolag Anheuser Bush tappade 50 miljarder i värde på börsen. Samtidigt är det inte någon enighet om hur man ska bemöta Bud Light inom den konservativa rörelsen i USA.

Reaktionerna

Kid Rock är en känd amerikansk musiker. Han uppskattade inte Bud Lights val av Mulvaney som ansikte utåt. I en video på Twitter skjuter han sönder flera kartonger med Bud Light med sitt automatgevär.

James O’Keefe, som tidigare var chef på Project Veritas men nu är på OMG Media, konfronterade Mulvaney på ett hotell. Han frågade honom om män som utger sig för att vara kvinnor och blir satta på kvinnofängelser. Men Mulvaney var inte intresserad av att svara på frågor.

Donald Trump Jr, äldsta sonen till presidentkandidat Donald Trump, är inte med på att bojkotta Bud Light. I sin podcast Triggered frågade han sig om Anheuser Bush i själva verket bara begått ett stort misstag som anlitade Mulvaney. Han påpekade också att dryckesjätten gett 60 procent av sina donationer till republikaner.

Många inom den Trump-vänliga delen av konservativa blev mycket missnöjda. Vissa kallade Trump Jr för ”RINO”, Republican In Name Only (bara republikan på ytan). Trump Jr motivering att han inte vill förstöra ett ”ikoniskt amerikanskt företag” gick inte riktigt hem hos alla.

Enligt Matt Walsh, som arbetar för konservativa Daily Wire, är det skillnad på kontroversen med Bud Light och andra företag. När Nike använde Mulvaney för att göra reklam för sport-bh:ar kunde de bara strunta i att konservativa bojkottade.

Men Bud Light har sin primära målgrupp i män i medelklassens USA, i förorter till stora städer och ute på landsbygden i mellanvästern. Därför kan man inte göra vad som helst som förargar den målgruppen. Enligt Walsh var detta ett tillfälle att statuera exempel och ”säga att vi inte kommer bli förolämpade och lägga oss platta.”

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.