Klädjätten Adidas har uppmanat den amerikanska patentmyndigheten att neka en ansökan av BLM, Black Lives Matter, som använder tre parallella streck. Man har tagit hundratals liknande strider de senaste 15 åren. Men 2020 var man helt inne på BLM, skänkte pengar till svartas organisationer i USA och kvoterade in minoriteter på arbetsplatser. Nu vill man inte att BLM säljer produkter som kan förväxlas med Adidas.

Adidas tror att allmänheten kan bli lurad av det. De tre gula strecken BLM vill använda är förvillande lika Adidas kända tre streck, anser man. Därför vill man blockera BLM från att använda dessa på kläder som Adidas tillverkar, som t-shirts, hattar och väskor, skriver The Guardian.

Adidas har använt sin logga sedan 1952, och menar att den fått internationell uppmärksamhet och stort genomslag hos allmänheten. Sedan 2008 har Adidas startat 90 gjort 90 stämningar och nått uppgörelser över 200 gånger, med anledning av de tre strecken.

Det framkommer i dokument från en stämning man gjorde mot Thom Brownes modehus. Just Thom Browne vann dock, deras streckade mönster bröt inte mot Adidas upphovsrätt.

The Black Lives Matter Global Network Foundation är den största delen av ett decentraliserat nätverk av rörelsen BLM. Man har varit aktiva i över ett decennium, främst för att motverka polisvåld mot svarta. 2020 ansökte man om upphovsrätt federalt i USA, för designen med tre gula streck, att användas på kläder och dylikt.

Men enligt Adidas är BLM:s logga förvillande lik deras egen. Kunder skulle kunna missta BLM-produkter för att vara kopplade till Adidas. BLM har till 6 maj att svara på stämningsansökan.

Annat ljud var det i skällan 2020 när BLM-protesterna fick mycket uppmärksamhet i USA och världen. Adidas lovade då att storsatsa ekonomiskt på svarta bostadsområden. Man skulle investera 1,2 miljarder kronor och tilldela 30 procent av sina då lediga jobb till svarta och latinos.

Black Lives Matter (svarta liv räknas) sade företaget då i ett uttalande, och menade att man inte längre skulle vara tysta när svarta amerikaner klagar på diskriminering. Man hyllade också svarta idrottare med skoavtal med företaget, som James Harden (NBA) och Patrick Mahomes (NFL).

I höstas bröt man avtalet med designern Kanye ”Ye” West, efter hans kontroversiella uttalanden om judar, något vi rapporterat om. Det kostade företaget runt sex miljarder kronor. Man satt dock på ett lager av skor Ye designat, av märket Yeezy. Försäljningen av skorna har ökat 30 procent sedan man bröt avtalet.

De ses nu som ett samlarobjekt av kunderna, även om många inte ens vet att det är Ye som är upphovsman. Att bränna skorna var inte ett alternativ för Adidas, inte heller att skänka bort dem. Eftersom andrahandsvärdet var så pass högt skulle de säljas vidare.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.