Inflationen har drivit på ökande priser på livsmedel i Sverige. Politiker från alla håll har gjort utspel, krävt pristak. De stora kedjorna har anklagats för “greedflation”, att sko sig på kunderna i en svår tid. Nu går alla stora kedjor förutom Axfood ut och sänker priser. Lidl var först ut, den minsta av de stora kedjorna. Man har bara 5,7 procent av marknaden, men siktar högre. Inspirationen kommer ursprungligen från det extremt kommersialiserade USA.

Lidl var först ut och sänkte eller frös priserna på över 100 varor. På sin hemsida hänvisar man till inflationstakten för livsmedel som i februari var på 22 procent. Man valde därför att stötta hushållen och prisförändringarna trädde i kraft måndagen den 27:e. Man skriver också att man kommer utöka listan på varor under veckorna som kommer.

Varorna som får sänkt pris kommer från runt 50 leverantörer. Det handlar om bland annat kaffe, mjölk och köttartiklar. Priserna ligger i snitt elva procent lägre än tidigare och maximalt 32 procent billigare.

Sydsvenskan rapporterade om att Coop varit drivande i prishöjningarna. 1 januari höjde man priserna, vilket var innan leverantörerna aviserat nya prisnivåer. Det tog fem veckor innan Aca och Axfood följde efter.

Ica var näst ut och sänker priserna på 300 varor mellan 5 och 25 procent. Det gäller både egna märkesvaror och andra leverantörers, inom bröd, fågel, ost chark och annat. Eftersom Ica-butikerna drivs självständigt kan priserna variera från butik till butik, skriver man på sin hemsida. Priserna gäller från 11 april och två månader framåt.

Men nu har Coop följt i Icas och Lidls fotspår och sänker även de priserna. Färsk frukt, grönsaker och bär kommer sänkas med 12 procent, skriver Expressen. Priserna gäller för medlemmar och gäller april ut. Coop fick kritik från LO:s ordförande Susanna Gideonsson som menade att man tappat bort sin identitet, att sälja billiga produkter till vanligt folk.

Coop svarade med att man inte kan jämföra så som Gideonsson, och att man inte skor sig på folk. Man har också haft det ekonomiskt tufft de senaste åren. Axfood kommer inte sänka priserna, eftersom deras lågpriskedja Willys redan har som affärsidé att vara billigast på marknaden.

Lidl, en udda fågel

I SvD beskrivs Lidl:s ägare Dieter Schwarz, född 1939, som en riktigt medieskygg profil. Han ger aldrig intervjuer och håller sig så anonym det går. Genom Schwarz Gruppe styr han Lidl och stormarknaden Kaufland (köpland). Kaufland har drygt 1 400 butiker i Tyskland och flera länder i Östeuropa. Han är nu världens 27e rikaste person, god för 430 miljarder kronor.

I Storbritannien har man gått starkt framåt under inflationens uppgång. I januari ökade man sin försäljning med 24 procent, jämfört med samma månad 2022. Det är inte konstigt, även i Sverige byter många till billigare alternativ för att minska sina utgifter.

Men Lidl har bara 5,7 procent av marknaden, vilket kan jämföras med Ica som har 53 procent. Annat är det globalt, där Lidl en av topp fyra inom detaljhandel, efter Walmart, Amazon och Costco. 550 000 anställda i 13 000 butiker i 32 länder.

Man gör också inbrytningar på nya områden. Till exempel egna containerfartyg, för att göra leverenskedjorna från Asien säkrare. Dessutom satsar man på sin egna molntjänst Stackit, en konkurrent till Amazon AWS.

Högkvarteret ligger i Neckarsulm, nära Schwarz hemstad Heilbronn. Schwarz fick mycket inspiration när han som tonåring bodde ett år i USA. Konsumtionen som präglade samhället där blev han mycket förtjust i. 23 år gammal gick han in i ledningen för familjeföretaget Lidl & Schwarz KG, som hans far startat.

Den första livsmedelsbutiken öppnade 1968 och den första lågprisaffären med namnet Lidl 1973. Expansionen utanför Tysklands gränser påbörjades 1989, först ut var Frankrike. Schwarz är 83 år men styr fortfarande bakom kulisserna. Nu är det nya tider och man satsar på återvinning och avfallshantering.

Men man har också avskaffat den kritiserade ”polisverksamheten” där anställda hållits under strikt uppsikt. Med den senaste vd Gerd Chrzanowski har man anlagt en ny företagskultur, för att förbättra bilden av sig själva.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.