Nu inleder muslimer i hela världen sin fasteperiod ramadan. Om jag tittar i tidningar, ser på tv eller lyssnar på radion tror jag att jag förflyttats till ett muslimskt land. Det noteras noga vad fastan innebär och vi icke-muslimer får svar på frågor vi aldrig ställt oss. En del är så konstiga att man undrar om själslivet hos den som frågar, typ: ”Vad händer om jag kräks under ramadan?”

De är inte bara muslimer som fastar, den kristna katolska och ortodoxa fastan pågår också, men passerar helt obemärkt i svenska medier. I det moderna samhället kan du givetvis som katolik eller ortodoxt kristen stöta på problem om du ska följa regelverket. Men vem bryr sig om det i medierna.

Ramadan innebär att muslimer inte får äta förrän solen går ner. Ungefär som vampyrer alltså, men jag tror att de inte käkar riktigt samma saker i månens sken.

I år är mediernas ramadanbevakning allsidig.

Svt berättar i ett reportage om hur synd det är om muslimen Fatime eftersom grönsaker blivit så dyrt:

– Tidigare kunde jag köpa flera tomater, nu köper jag bara en, säger hon.

Att grönsaker blivit obegripligt dyra är något som drabbar alla, troende såväl som hedningar. Vad vill Svt att vi ska göra åt just Fatimes och andra muslimers problem med skenande grönsakspriser? Antagligen är det dolda budskapet att det borde införas en ramadan-rabatt eller ett statligt ramadan-matbidrag.

Extra skyddsvärda?

Katoliker och ortodoxt kristna äter också speciell mat under sin fasta, men när såg ni senast en invandrad grekisk eller slavisk person klaga på Coops äggpriser eller att den enda fisk som står att få till överkomligt pris är konserverade sardiner? Varför är muslimers religiöst betingade problem viktigare än kristnas i medierna? Antagligen är det en kombination av att journalister ser muslimer som extra skyddsvärda, och av att en ortodox och eller katolsk kristen inte skulle komma på tanken att kontakta en redaktion för att jämra sig över att ingen brydde sig om att det blivit dyrare för honom att fasta. Följderna av sin oro får man väl hantera själv, tänker de.

I samma reportage berättar ICA-handlare hur de skyltar upp extra inför ramadan, men de som uttalar sig har antagligen ingen aning om att även kristna trosriktningar fastar. Och om de hade det skulle de inte bry sig – även om det skulle vara lönsamt, för det är av någon anledning viktigare att visa att man bryr sig om dem som bekänner sig till islam.

Svt:s lokalredaktion i Västmanland har intervjuat 10-årige Rayan som ska fasta för första gången – han ger ett lugnande besked till alla oss oroliga tittare som undrar hur det ska gå för den lille parveln. Rayan är beredd:

– Jag tycker det ska bli roligt att kunna fasta för första gången.

I ett annat reportage från samma lokalredaktion får vi veta hur viktigt det är för muslimer att dekorera sina hem under ramadan, och får följa med in i familjen Benan Alkulaihs hem.

Jonna Sima förklarar för oss på Aftonbladets ledarsida att ramadan kan rädda oss icke-muslimer:

”I tider av stress skulle vi alla må bra av ramadan”.

Vi får veta att den ”psykiska ohälsan, människor blir utbrända, deprimerade och sjukskrivna” ökar och att ”inflation, pandemi, krig och ekonomisk oro gör inte saken bättre.

Egentligen skulle vi väl alla må bra av att fira något slags ramadan. En tid vikt för att fokusera på själen, solidaritet med de svaga och på att vårda våra relationer”.

Frågan är varför man ska lära sig dessa saker av islam?

Den kristna trons riktningar har alla i sina fastepåbud vägledning för den som vill finna sig själv, och nå insikter och utveckla sina relationer med andra.

Hur många tomater blir det?

Dagens Nyheter stillar osäkerheten hos alla oss som undrar hur muslimska idrottare i Sverige ska orka träna och tävla under ramadan. I ett reportage förklarar en kvinnlig muslimsk thaiboxaren att hon presterar bättre under fasteperioden. En näringsfysiolog inpräntar också i oss att tränare måste vara lyhörda för just muslimska idrottares behov.

Sveriges Radio hänger på i sportspåret och sänder ett program där en kvinnlig muslimsk thaiboxaren får leverera kost- och träningsråd till den som idrottar under ramadan.

SR vill att vi ska komma riktigt i ramadanstämning  därför får vi också ett reportage om livaktig muslimsk fastekommers, ”Högt tryck på Walles orient-butik inför ramadan – trots rusande matpriser”. Det verkar som om Svt och SR inte samordnat budskapet om situationen för muslimer under ramadan. Är de panka eller shoppar de för fullt? Än mer förvirrad blir man av ytterligare ett SR-reportage: ”Stor givmildhet under Ramadan trots tunnare plånböcker”. Hur blir det då för Fatime i Svt:s reportage, hon hade ju bara råd med en tomat, blir det ingen tomat alls nu om hon måste skänka bort pengar. Eller får hon pengar av de där givmilda muslimerna så hon kan köpa två tomater?

Stockholms universitet vill förstås delta i att öka vår förståelse för hur viktig ramadan är för oss i Sverige. Där förklaras på hemsidan att ”Ramadanlåtar en del av det svenska musikundret”. Glöm Abba och Roxettes framgångar i utlandet. Jenny Berglund, professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet berättar att:

– Intresset för det svenska muslimska musikundret Maher Zain på Spotify är enormt internationellt. Där finns till exempel en ”ramadan playlist” där han står för över hälften av alla låtar. Han är ganska anonym i Sverige, inte bland svenska muslimer så klart, men väldigt känd i resten av världen, säger Jenny Berglund, professor i religionsdidaktik vid Stockholms universitet.

Vad är väl svenska artister som toppat engelska och amerikanska Billboard mot Maher Zain som finns på på ”ramadan playlist” på Spotify?

Viljestyrd vomering?

Men hur var det med det där att kräkas på ramadan? Nu undrar du varför man alls ska ställa frågan – och det gör jag också. Men på hemsidor där imamer lägger ut texten förklaras precis allt om hur man ska förhålla sig till olika saker under ramadan. Tydligen verkar vomering vara ett stort problem. Men den regel som gäller är att om man spyr “oavsiktligt” betraktas inte fastan som bruten, men om man spyr “avsiktligt” har man brutit fastan och måste böta, förklarar den korankunnige dr. Zakir Naik.

En del kristna menar att man ska vara sexuellt avhållsam under fastan, men för muslimer verkar det vara tillåtet att göka för fullt under ramadan, bara de väntar tills solen går ner.

Dock påpekar flera muslimska skriftlärda att det är ”extra förbjudet att vara otrogen under ramadan”. Det där ”extra” gör mig förundrad, vad menas med det? Hur jag än söker får jag det inte utrett, men får under mitt letande efter svar får jag veta att onani är tillåtet och inte innebär att man bryter fastan, bara man roar sig på egen hand efter att skymningen inträtt. Har en man flera fruar bör han under ramadan vara extra noga med att lägra dem alla på ett ”rättvist” sätt. Hur det ska mätas förklaras dock inte. Enkät bland fruarna? Blir lite subjektivt kanske. Och hur ska svaren jämföras? Mäta samlagens längd och utfall? Kan fungera, då kan ju någon av fruarna som inte är inbegripen i samlag stå med tidtagarur i handen.

Men om vi känner oss rådvilla på detta område kan vi vara lugna – räkna med att de svenska mediernas samlevnadsredaktioner gör specialprogram i frågan nu under ramadan när jag påpekat oklarheterna i existerande riktlinjer. För det är klart de vill hjälpa till med att på alla sätt underlätta ett korrekt firande av ramadan.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!