Grekland drabbades av sin värsta tågolycka någonsin i tisdags. Ett frakttåg krockade med ett passagerartåg med 342 resenärer och dussintals människor omkom. Olyckan skedde vid 21.30 på kvällen nära Larissa i centrala Grekland, ungefär 38 mil från Aten. Järnvägssträckan går mellan mellan huvudstaden och Thessaloniki. Olyckan skylls på den mänskliga faktorn, men transportministern har också tvingats avgå. Människor har demonstrerat mot den decennier långa misskötseln av landets järnvägsnät.

Tåget hade förutom passagerare också tio i personalen ombord, skriver AFP. Man frontalkrockade med frakttåget, som hamnat på samma spår men körde i motsatt riktning. Eld bröt ut i restaurangvagnen, som var en av de tre första i tåget. Samtliga i personalen omkom.

Minst 37 passagerare har också bekräftats döda av brandkåren. Flera väntas dock hittas, fastklämda i restaurangvagnen som ännu inte letats igenom helt. De allra flesta dödsoffren befann sig i de tre främsta vagnarna, där också första klass var belägen. Minst 80 personer skadades och majoriteten av passagerarna var studenter, på väg hem till Thessaloniki efter karnevalveckan.

Räddningspersonal på plats beskrev det som en ”krigszon” i ett ”apokalyptiskt landskap”. Folk nedsölade i blod sprang runt och ropade på hjälp. Folk låg utspridda på fälten efter att ha slungats ut ur tågets fönster.

Timmar efter kraschen greps den 59-årige stationschefen för Larissa tågstation. Han är åtalad för vållande till annans död och vållande av kroppsskada. Blir han fälld kan han dömas till livstids fängelse. Enligt ett uttalande från den grekiska regeringen under torsdagen har han erkänt sig skyldig.

Dessutom har transportminister Kostas Karamanlis avgått. Enligt premiärminister Kyriakos Mitsotakis berodde olyckan på den mänskliga faktorn. Men regeringen har också sagt att det saknades säkerhetsspärrar på den järnvägssträcka som olyckan inträffade på. Decennier av misslyckanden och kronisk sjukdom, enligt Mitsotakis.

Grekland har 255 mil järnväg, som länge dragits med eftersatt underhåll, brist på reservdelar och förseningar av reparationer. Enligt chefen för lokförarfacket Kostas Genidounias har växlarna skötts manuellt sedan år 2000, då det elektroniska säkerhetssystemet slutade fungera.

2017 köptes den statliga grekiska järnvägsoperatören Trainose av det italienska statsägda företaget Ferrovie Dello Stato Italiane. Trainose bytte namn till Hellenic Train som del av en privatisering, efter krav från gäldenärer i svallvågorna av landets skuldkris.

Hellenic Train har kritiserats för att man inte kunnat tillhandahålla detaljerad information om resenärerna, fördröjt sökandet efter offer och räddningsoperationen som sådan. Man har själva sagt att man arbetar tätt tillsammans med myndigheterna och erbjuder ekonomisk hjälp till passagerare.

Protester har utbröt i onsdags utanför Hellenic Trains huvudkontor i Aten. Polisen använde tårgas för att skingra arga människor. Myndigheterna har utropad tre dagars landssorg.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.