På kvällen 3 februari spårar ett frakttåg ur i Ohio när det ska passera den lilla staden East Palestine. Frakttåget är 141 vagnar långt, 50 av vagnarna spårar ur helt, 20 av dessa vagnar innehåller giftiga ämnen, fem av dessa 20 vagnar innehåller dessutom det giftiga och extremt brandfarliga ämnet vinylklorid.

Urspårningen var den 14:e i USA i år, det kan låta mycket eftersom bara hade gått en månad av det nya året, men varje år sker omkring 1000 tågurspårningar i USA.

Det finns ännu ingen haverirapport, men den myndighet i USA som ska utreda olyckor och haverier i luften, på land och till sjöss lämnade en preliminär rapport två dagar efter olyckan där man antog att det berodde på ett problem med en av vagnarnas hjulaxlar.

I den preliminära rapporten sägs dock inget om att frakttågets last inte var klassad som mycket giftig – trots att det i de 20 urspårade vagnarna förutom vinylklorid också fanns andra ämnen som vid brand och explosion utvecklar giftiga gaser.

De första räddningspatrullerna som var på plats visste därför inte vad det var de handskades med – eftersom ämnena inte var listade som last.

Värt att notera är att frakttåget trots sin farliga last inte var utrustat med bästa tillgängliga bromsar – alltså elektroniskt kontrollerade tryckluftsbromsar. De är förvisso dyrare än andra typer av bromsar, men å andra sidan var Norfolk Southerns vinst 2022 närmare 50 miljarder kronor.

Tidigare var elektroniskt styrda pneumatiska bromsar obligatoriska för frakttåg som transporterade farlig last – en reglering som Trump-administrationen avskaffade efter intensivt lobbyarbete från järnvägsbolagen.

Trots att röster höjts för att den regleringen ska återinföras har inte Biden-regeringen gjort det. I det paket med regleringar som det arbetas på gällande det här området finns inget om krav på förbättrade bromssystem på tåg med farlig last.

Två dagar efter olyckan började både myndigheter och järnvägsbolaget frukta att vagnarna lastade med vinylklorid skulle explodera på grund av den stigande temperaturen i vagnarna. Man beslutade sig för att göra ett ”kontrollerat utsläpp”, vilket innebar att man släppte ut gasen och antände den. Resultatet? Ett gigantiskt svampmoln av svart rök som tornade upp sig över East Palestine i flera dagar.

Men redan innan det hände hade mindre bränder utbrutit och fortsatt direkt efter urspårningen och rökmoln steg upp från vagnarnas giftiga last – dessutom hade vätska från de urspårade vagnarna läckt och runnit ner i två vattendrag.

Delstatens myndigheter och järnvägsbolaget hävdade att det ”kontrollerade utsläppet” var helt nödvändigt, de som var kritiska menade att det kunde innebära farliga följder för människor, djur och natur – och att verkningarna riskerade att bli kännbara i årtionden.

Kritikerna hävdade att det ”kontrollerade utsläppet” var följden av att järnvägsbolaget ville rensa spåret och få igång trafiken så snabbt som möjligt.

Hittills har man kunna notera att tusentals fiskar dött, och likaså har bönder i trakten rapporterat att deras höns och kycklingar dött.

Experter på kemi och miljöfaror har utryckt stor oro för vad som kan hända när man sätter eld på de giftiga ämnena i tågets last – och har pekat på risken för att de skapar nya, ännu farligare föreningar i luften. En av dem är professor Peter DeCarlo på Johns Hopkins-universitetet:

Vi har inte den information som behövs för att vi ska veta vilka ämnen som nu är i omlopp. Vi vet att det ursprungligen var vinylklorid man antände, men så fort man gjort det vet man inte vad som kan hända. Det finns mänger av ämnen som kan uppstå ur en process som det här.

När han får frågan om han skulle kunna tänka sig att flytta tillbaka till East Palestine om han hade bott där i samband med olyckan men evakuerats svarar han kort.

– Jag har två små pojkar. Det skulle jag inte göra.

Tågbolaget Norfolk Southern har länge satsat hårt på att skapa en bild av sig som ett miljömedvetet, grönt företag. De deklarerar i olika kampanjer att de är: ”In the business of a better planet”. Och de har också gjort ett obligationserbjudande till marknaden för att dra in kapital till projekt som ska minska utsläppen av växthusgaser.

Men samtidigt släpper de ut giftiga gaser i East Palestine – och nyligen genomförde representater för företaget ett möte med transportminister Pete Buttigieg. De ville protestera mot det säkerhetskrav som medför att det måste finas två personer i lokets förarhytt.

Onödigt, tyckte Norfolk Southern.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Boris är chefredaktör för Morgonposten.